torsdag 25 oktober 2012

update

Det var längesen jag var in och skrev här nu och det beror på att jag åter varit inlagd och inte haft någon dator. Sen har jag varit riket runt för att få nån ordning på benet och nu äntligen verkar det finnas en plan i alla fall för plastikkirurgerna i Umeå. Först förstod läkaren inte vad jag gjorde där och varför ortopeden remitterat till dom då hon tyckte att min hud såg rätt ok ut och transplanterad hud sällan blir lika bra som den egna huden. Hon ringde därför ortopeden som förklarade läget lite bättre och han hade sagt att dom vägrar gå in i mitt knä innan huden kring knät och underbenet förstärks för att det är allt för stora risker för infektion. Nu ska dom ska tydligen ta nåt (senor? vävnad?) från stora ryggmuskeln- den muskeln som ger ryggen det där V utseendet som tränande killar och tjejer? så gärna vill ha. Jag hoppas dom inte har tänkt ta hela den muskeln för då vet jag inte hur det går då det är typ kroppens största. Läkaren sa att så länge jag inte har planer på att bli världsmästare i längdskidåkning så var det lugnt och det har jag inte. Sen ska det som ska användas flyttas över till knät och underbenet och sen ska man hyvla hud från ex låret och lägga på. Min egna hud ska visst tas bort. Vet inte om jag tycker att det låter alltför roligt men vem har sagt att operationer ska vara roliga?

Det är en stor operation som kommer ta över 5 timmar och läkaren sa att hon förstod att jag ville åka hem och tänka lite på det. Jag behövde tänka typ 2 sekunder och talade sedan om att jag kan göra det  i morgon för att allt är bättre än som det är nu. Tydligen skulle jag ta upp tre kirurger så skulle få vänta ca två månader innan dom kan synka ihop det och operera. Efter denna operation skulle det ta ca tre månader innan jag kan få den nya knäleden som i mitt fall betyder ca 6 månader skulle jag tro. Ska göra operationen i Umeå och får vara kvar sen 1-2 veckor för att se hur läkningen kommer igång. Har redan kommit på en massa saker dom kan ta bort och flytta runt när dom lika är i gång så att säga men nåt säger mig att dom inte gör sånt gratis och inte under en annan stor operation.
 Det enda jag hoppas är att mamma mår bra under den tiden så att jag slipper vara i Umeå och inte kunna göra nåt om hon blir/är dålig. Kommer inte ha någon ro att vara där då. Det är lättare att koncentrera sig på sitt om hon mår hyfsat. Hon fick sin behandling igår i alla fall efter att inte fått på tre gånger för att blodplättarna varit för låga. Idag mådde hon rätt ok men i morgon är det nog sämre.

Ringde för att beställa tid hos däckhuset där mina däck bor. Problemet var bara att jag inte har några däck. Nya däck är en fruktansvärt tråkig utgift! har dock inget val så i morgon får bilen nya vinterdäck monterade så ni kan ju berömma mina fina nya däck när ni träffar på oss så blir det liiite roligare. Typ "nämen hej och guuuuu vilka snygga däck du har!! " Undrar om lameller ingår och om dom i så fall är brända.

Har för övrigt aldrig varit med om trögare kar än den där gråhårige bonden som inte kan ge komplimanger eller ens hålla i sin danspartner....hade åkt hem fortare än fort. Alltså seriöst? hur tappad bakom en vagn kan man bli? Hade lätt valt kamelmannen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar