torsdag 8 december 2016

Snurrigt

Har nu förstått att denna infektion är allvarligare än jag först trodde och tycker inte jag fått all information av läkarna. En infektion/abcess i ryggen är väldigt ovanligt och 50% får tyvärr bestående neurologiska besvär. Det finns många komplikationer då abcessen kan spricka och då har bakterierna fritt fram att färdas med blodet och sätta sig i ex leder, huvud och andra ställen. Det skulle inte alls bli bra om dom skulle hitta mina knäproteser...
Eftersom abcessen är en svullnad så trycker dom på nerverna och detta gör att jag har känselbortfall, svaghet och smärtor. Reflexerna är dåliga. Dessa symtom kan bli bestående och man kan även förlora gångförmågan och rehabilitering för att träna upp de förlorade förmågorna kan bli aktuellt.
Allt detta har jag fått läsa mig till och då jag sedan tagit upp det med läkaren så kunde han bara bekräfta att det jag läst var korrekt.

Jag trodde att lite pencellin skulle ordna det hela och trodde jag skulle behöva vara på sjukhus nån vecka. Nu har jag fått reda på att jag måste stanna här minst en månad till. Måste få antibiotikan intravenöst och måste ju ta mig ur sängen.

I förbifarten fick jag även reda på att min första kota i ryggen i stort sett bara är smulor. Därför finns misstanke om att infektionen kan ha funnits där ett tag. Jag har även en rygg sjukdom som heter spondyl artrit som kan ha orsakat kot problemet. Enligt läkaren har jag haft små små frakturer på kotan. Klarar man sig utan en kota bara sådär? Kommer jag kunna lämna detta ställe gåendes? Kommer jag bli av med domningar och svaghet?

Tankarna bara snurrar. Försöker fråga och ta in men det blir bara för mycket. Man borde alltid ha med någon som kan hjälpa en att lyssna och förstå. Det är inte någon rolig situation att ligga i sängen och 5-7 läkare kommer in och rondar och verkar dö stressade. Man kommer ju inte ihåg att fråga det man tänkte.

Helg igen i morgon...har börjat tycka illa om helger. Det händer ingenting då man är inlagd och dagarna är oändliga. Men trevlig helg på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar