måndag 11 juli 2011

Pay it Forward

Jag har väldigt svårt för människor som tar egergi och inte ger något tillbaka. Sk energitjuvar. Försöker undvika dom så gott det går men ibland är det svårt då man av någon anledning måste ha dom i ens liv. Vissa personer kan man inte välja bort fastän man vill och borde. Ogillar starkt känslan av att måsta smyga på tå och hela tiden tänka på vad man säger för att personen i fråga inte ska ta illa upp/sura ihop eller få något utbrott. Kan man bara inte acceptera att människor är olika och tycker och tänker olika. Mina värderingar och åsikter är inte mindre värda än någonannans. Man behöver inte hela tiden hävda sig och argumentera. Man vet innerst inne vad man själv tycker och tänker och man behöver inte alltid säga saker och ting rakt ut. Man behöver inte såra andra människor!

Har också väldigt svårt att förstå det där med att man inte kan ställa upp och hjälpa personer i ens närhet då det behövs. Varför sitter saker och ting så jäkla långt inne för en del? För mig är det så självklart att finnas till och hjälpa personer jag bryr mig om. Jag tycker om att hjälpa andra och det kanske är därför som jag har det yrket jag har. Jag är lite förvånad över att det inte är lika naturligt för alla.

Jag tycker inte alls om att behöva be om hjälp. Känner mig jobbig och vill inte besvära andra i onödan. Saken är bara den att alla personer någongång kommer att behöva hjälp av andra. Vissa behöver mer hjälp än andra beroende på ens livssituation. Det är liksom en del av livet. Jag vet vilka personer i min närhet som jag kan fråga och vill fråga om det är nåt jag behöver hjälp med. Andra tänker jag aldrig mer besvära eftersom man mer eller mindre får en utskällning till svar. Det där med att "pay it forward" fungerar tydligen inte för vissa människor.
Det jag skriver här på bloggen är mina känslor och tankar. Tänker inte hänga ut personer eller tala om vilka personer jag haft i åtanke då jag skrivit vissa inlägg. Har insett att det helt enkelt inte går att ta upp en diskussion med vissa människor eftersom dom aldrig skulle erkänna att dom har fel eller kunna förändra sig och då får det hellre vara. Det tar bara energi. Gillar ni inte vad som skrivs här så är det bara att stänga ner sidan och gå och sparka boll eller nåt. Jag skriver för att få utlopp för mina egna känslor och tankar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar