tisdag 19 september 2023

hematologbesök

Hej gott folk!
Idag har jag varit på hematologen. Vi har bytt medicin eftersom jag har så tungt att andas och för att den inte längre ger samma effekt. Hon visade en kurva som helt planat ut och man vill att den ska svänga uppåt. Ska börja med dom nya på torsdag. 2 tbl morgon och kväll vid samma tidpunkt. Får ej äta 2 timmar före och 1 timme efteråt. På morgonen är det ju inga problem men jag får sluta att äta godis mm på kvällen. Jag får äta det jag ska till kl 19 och ta tbl 21. Det blir nog bra.

Fanns såklart biverkningar. Ganska många. Man ska regelbundet ta prover för att kolla ex kolesterol mm man kan få besvär med hjärta och kärlsjukdomar. Sen kunde man börja tappa hår 🤔 jag som blivit nog tunnhårig. Viktuppgång, blåmärken mm. Orkade inte läsa alla. 
Fick med mig en broschyr om läkemedlet. Där stod det att KML (,som jag har) är det första stadiet av sjukdomen och att man vill att patienterna ska stanna i den fasen så länge det är möjligt.
Blev lite fundersam över detta. Det lät som att man en dag övergår till nästa fas akut leukemi. Så länge som möjligt? 🤔 kändes lite skrämmande faktiskt.

Kirurgen från SUS ringde. Hon sa att jag kunde ta remicade en gång till så det blir på torsdag. Det ska ju gå några veckor mellan remicade och operationen men operationen blir inre av dom närmaste 4 veckorna så hinner få remicade. Så bra då har verkligen känner att jag behöver det. Hon ville även att det ska göras en sockerkurva på mig för att kolla hur blodsockret ligger. Det var så längesen jag tog insulin så har väl glömt bort hur man gör.

Har bokat träning nu på måndag. Jag hoppas att pulsen inte skenar och att jag får luft. Kan vara bra att träna lite inför op.

Regnet det bara öser ner!
Ha en fin kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar