måndag 3 december 2018

Inget fungerar.

Svenska vården är fantastisk...efter två år på sjukhus finns stor chans att du ändrar din inställning. Självklart hör sveriges sjukvård till världens modernaste och går inte att jämföra med ex alla u-lands sjukvård och sjukhus och visst ska vi vara tacksamma på många sätt att vi bor just i Sverige om vi blir sjuka. Men...de flesta av oss baserar sin syn på vården efter ett besök hos ex öronmottagningen där dom träffat en trevlig läkare som skriver recept och mötet är avklarat. De flesta av oss behöver inte spendera år på sjukhus som tur är. Men ligger du inne en längre tid och har flera olika sjukdomar har i allafall jag ändrat min syn på svensk sjukvård. Det finns enorma brister och ibland blir man inte särskilt väl bemött.

Mycket av bristerna beror på underbemanning och kan ej lastas på personalen. Dom flesta gör allt dom bara hinner med men patienterna är dom som blir lidande. Undermanning hör till vardagen tyvärr men allt kan inte skyllas på det. Har tyvärr träffat alltför många otrevliga och inkompetenta läkare och sköterskor och man behöver inte vara otrevlig fast man är underbemannade. Det är ny personal var och varannan dag och mår man dåligt psykiskt blir man oftast bemött under all kritik. Det kommer inspringande nå
Dom dagliga rutinerna fungerar inte och läkemedel och salvor samt allt annat jag behöver för behandling av mina sjukdomar beställs inte hem i tid så det fattas ofta och så ska det verkligen inte vara! Ordinerade behandlingar blir inte av om inte jag är på dom om det. Ska varje dag ha skenor på fötter och ben som ska förhindra droppfot. Ska även ha några slags vakum tofflor som går upp på benen som ska öka cirkulationen och hjälpa till att det inte bildas vätska och då jag haft dom 30 min ska benen kompressions lindas och inte heller det följs. Det ska finnas en vårdplan till varje patient och i den ska allt som rör patienten stå. Jag som patient ska inte behöva säga och vara på personalen om min behandling varje dag utan det som står i vårdplanen ska följas automatiskt.

Idag har en läkare från urologen fått vara hit igen. Katetern fungerade inte, var helt stock och gjorde väldigt ont. Det är en enorm plåga att behöva kissa och inte kunna. Det visade på kraftig urinvägsinfektion så nu måste jag äta pencellin igen och får då inte ta min metojectspruta som jag verkligen behöver. Har nu fått uvi dom flesta gånger jag tagit sprutan 🤕 men något positivt har faktiskt hänt! Jag brukar ha en sänka mellan 150 och 600 ( det senare värdet då jag är riktigt dålig) men i regel brukar den ligga runt 150. Nu tog dom prover idag efter remicade behandlingen i fredags och håll i hatten. Sänkan var 22! 😨😁 jag kommer inte ens ihåg när den var så låg sist. Så remicade fungerar utan tvekan. Känner en tydlig förbättring i lederna men huden är svår flirtad. Tyvärr håller inte effekten av remicade i sig dom 6 veckorna som det ska gå men får försöka träna nu medans den verkar.

Har fortfarande inte fått någon hjälp gällande måendet. Läkaren som satte in subutex och mina antidepressiva går inte att få tag i. Han har misskött allt som har med min behandling att göra. Han har massa anmälningar på sig för att han aldrig återkopplar och det var meningen att han skulle besöka mig i torsdags men han var inte anträffbar och i ställe kom en otrevlig, stressad jourläkare som hänvisade alla mina funderingar till läkaren M som inte går att få tag i...det var tydligen han som skulle förklara och berätta om deras kroppsvisitering och drogtest efter min permission då jag med släkten skulle fira Magnus. Han sa inte ett ord om det. Är fortfarande så jäkla kränkt och oförstående gällande detta 😣

Blev ett långt meddelande och orkar ej skriva mer nu. Ha det gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar