fredag 18 juni 2021

Snurrdag

 Torsdagen blev en väldigt snurrig dag. Började med att jag vaknade 04,20 men såg fel på klockan och trodde den var 06.20. Hann ta mina morgonmediciner innan jag insåg vad klockan var 🙄 inte ens Egon var vaken. Kunde absolut inte somna om så lyssnade på ljudbok, kollade runt lite på nätet och hade mysstund de lux med sömnig kisse innan det var dags att kliva upp. Taxin hämtade mig 08.30 för färd mot sjukhuset. Bad taxin köra runt och klev av på baksidan i stället då det är närmare till reumatologen. Satt och väntade och hade tid 09 hos min läkare och blev väldigt snopen då han ropade upp en annan patient. Började misstänka ugglor i mossen så frågade en sjuksköterska om läkaren var försenad eller något. Det visade sig att jag skulle vara i dropprummet 09 och träffa läkaren kl 11. Jag trodde det var tvärtom.

Tyvärr så ligger dropprummet vid första bokstaven från huvudingången så det blev till att promenera dit i stället. Jag kan fortfarande inte gå några längre sträckor så då jag väl var framme så höll jag bokstavligen på att svimma. Detta berodde nog mest på att mina värden inte var vidare bra. Inför varje behandling av remicade lämnar man prover för att se så man ex inte har någon pågående infektion som kan bli värre av remicade då detta sätter ned immunförsvaret. Fick reda på att min snabbsänka låg på 188 och mitt blodvärde var nere på 83! Mitt blodtryck var väldigt lågt och pulsen hög. Hade inte många rätt alltså. Därför var det väldigt tveksamt om jag skulle få remicade. Sköterskan skulle konsultera med läkaren medans jag fick skjuts till kirurgen som jag hade tid hos kl 10. Såret har vätskat massor och inte luktat hallonbåt direkt. Men läkaren tyckte inte alls att det såg så farligt ut då han jämförde foton från förra besöket. Denna läkare har inte sett såret förut live. Han skrev ändå ut antibiotika igen samma som jag avslutade med förra veckan. 🙄 ska tillbaka igen om ca 2 veckor.

Åkte ner till reumatologen igen och träffade min läkare. Vi gick igenom lite, pratade om ev medicinbyte, proverna mm. Känner mig väldigt fundersam över varför dom var så dåliga. Hur som helst så skulle jag få remicade då läkaren trodde att värderna låg så dåligt pga att lederna var så inflammerade och sjukdomen så aktiv. Jag protesterade inte då jag absolut ville ha remicade men tror att det inte är riktigt ok ,att det lurar någon infektion någonstans. Jag trodde absolut att det kom från såret men kirurgen tyckte ju att det inte verkade så.

Jag frågade varför jag inte får blod då blodvärdet var nere på den gränsen. Man trodde dock att remicade skulle göra så att värdena skulle bli bättre. Känns lite tveksamt. Har då fått förklaringen över varför jag är så trött och andfådd. Normala människor hade antagligen inte klivit upp ur sängen med samma värden men min kropp är ju så van vid det så jag blir inte lika slut och trött.

Egon som nu är van vid att jag oftast är hemma höll på att krypa ur pälsen då jag efter 6 timmar kom hem. Hemtjänsten kom hit och städade men dammsugaren vägrade suga mitt i allt. Förra gången blev påsen full så tjejen stoppade en ny och vet inte om hon fick till den rätt. Får fråga någon snäll bror eller så.

Fredag idag igen. För mig är det ingen större skillnad. Men dom senaste veckorna har jag fått ha smärtstillande vid sängen och ta direkt på morgonen innan jag kliver upp. Har knappt kunnat resa mig innan och idag efter remicade igår har jag inte ens behövt ta dom 🙂 det är en jädrans racermedicin det där! Jag hoppas bara att proverna ser bättre ut snart. Ni som undrar! Till sjukhuset åkte jag med taxichaufför " racerförare " de lux! Från sjukhuset " den buttre". Verkar finnas dåligt med modellen " den trygge".

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar