söndag 10 december 2017

Borde inte vara här

Lördag förra veckan började jag bli sjuk. ( Förutom allt annat) har fått berättat för mig att jag blev allt tröttare och fick en hemsk huvudvärk. Har inget minne alls från lördag fram till natten mot torsdag. Jag har svaga fragment att personalen försöker få kontakt och har fått berättat för mig att jag mest ojat mig och att det kändes som att huvudet skulle sprängas.
Magnus var inte glad då personalen ringde först måndagen med att ringa honom om mitt tillstånd. Allt jag vet har han fått berätta. Läkaren berättade att det var allvarligt och att jag kanske inte skulle klara mig och att han borde komma upp vilket han och Eva gjorde. Jag hade bara blivit sämre och vid detta laget gick det knappt prata med mig och befann i ett slags komatillstånd. Jag kunde inte prata och sov mest hela tiden. Dom ord som kom ut var helt omöjliga att förstå och var bara osammanhängande galimatias. Dom tog massor av prover, bla ryggmärgsprov som gör fruktansvärt ont jag hade skrikit av smärta men har inget minne av det nu. Man tar ut vätska med en grov nål genom ryggraden och sen ser man vilka och om det finns bakterier. Det var nio läkare i rummet som var Inblandade. En bakterie hittades och har mest troligt vandrat till hjärnan och Orsakat hjärnhinneinflammation som är dödligt. Det fanns visst två varianter av hjärnhinneinflammation och jag hade den mer aggressiva och orsakar mest dödsfall. Förstod inte själv att jag var så dålig och höll på att skrämma ihjäl mina anhöriga. Det var nog inget roligt samtal som Magnus fick...

Maria, Pernilla, Anna och Magnus startade en tråd på Facebook om hur läget var. Magnus brukar få agera informatör.😊 Ingen fick ju tag på mig men Magnus var här på fredagen före jag blev sjuk och då var jag pigg så han svarade att på fredag var jag då pigg. Inte långt efter fick han samtal härifrån avd.
Han och Eva kom och var med på undersökningar och behandlingar samt pratade med läkarna. Mediciner sattes in och andra togs bort. Ett brett pencellin sattes in. 

Pernilla och Elivia har varit här och det har jag inget minne av, har heller inget minne av Marias första besök eller Evas och brors två första besök och dom var visst här länge och höll läkarna varma och fick information om läget. Magnus hade informerat Åsa så hon ringde också min läkare. Magnus informerade övrig släkt och vänner och det är klart att alla blev oroliga.

Än har inte alla provsvar kommit men jag svarar bra på pencellinet och talet börjar bli helt ok. Har lite problem med synen, lite sluddrig och hjärnan känns lite grötig. Vinner inga frågesporter. På torsdag var jag såpass vaken så kommer ihåg och kunde prata hyfsat då Magnus, Eva, Camilla och Pernilla kom förbi. Maria återkom fredag och hon förstod  nog det mesta 😊Det är så trevligt och tack för er omtanke! När man blir så sjuk märker man vilka underbara vänner och släkt man har.



Magen hade stått stilla i fem dagar så tarmvred och stopp fanns som risker. Nu fungerar det. Har gått ned 6 kilo men tyvärr går man ju upp dom så lätt då man bara får dropp. Det som känns jobbigt är sonden. Är konstant hungrig och kan knappt tänka på annat. Manchester tar emot mig i feb och jag är livrädd att nåt nytt ska hinna hända. Tror banne mig jag får alla andras sjukdomar också. Det börjar kännas obehagligt allt detta.
Får väl kanske fler svar i morgon och hur fortsatt behandling ska bli. Har kvar edan i ryggen och det känns ju lite konstigt då den orsakat det hela. Fick förklaringen att bakterierna redan är införda då nålen sattes och att jag har stark pencellin mot det och att det antagligen redan tagit död på dom som fanns. Det är större  risk att ta ut den och behöva sätta om den.


Idag är jag betydligt bättre och mina skyddsänglar har åter gjort sitt jobb. Tack för alla fina inlägg, hälsningar, samtal och besök  tack bror för all din hjälp och stöttning. Tack fina vänner för erat engagemang och varma kramar. Nu får det räcka! Jag måste bara klara mig till feb och Manchester! Håll era tummar, kan inte ta fler motgångar och min kropp klarar inte fler av dessa allvarliga infektioner.


Kram på er!


1 kommentar:

  1. Åhh så härligt att läsa din blogg igen och att du piggar på dig! �� �� Kraaaam A

    SvaraRadera