tisdag 6 mars 2018

Tänk dig

Tänk dig att vakna en morgon och inte komma ur sängen. Att hela ryggen krampar och smärtorna är olidliga. Att bita i det sura äpplet och tvingas ringa ambulans. Tänk dig att du efter 17 månader fortfarande vara kvar på sjukhuset och hela tiden bara bli sämre och bli mer och mer beroende av hjälp. Att bli allvarligt sjuk där utgången varit väldigt oviss och där anhöriga kontaktats. Tänk dig att tillbringa 24 timmar om dygnet i sängen för att upprepade kotkomplikationer som hotar ryggmärgen gör att du inte får stå eller gå. Tänk dig att vara ensam den största tiden av dygnet och därför ha tid att oroa sig över den stora operationen och resan till England, att behöva åka till ett främmande land och ha svårt för språket och dag ut och dag in vänta på ett datum för resan som egentligen redan skulle blivit av i feb.

Tänk dig att behöva vara rädd för allvarliga infektioner och ryggkompressioner som bara uppkommer. Att bli slagen i huvudet av spaden så fort du lyckas kravla dig upp en bit och få börja om från början. Att aldrig få några vettiga svar på alla 1000 frågor. Att verkligen vilja åka iväg och samtidigt vara livrädd för allt som väntar. Att veta hur årstiderna växlar men inte se dom. Att höra och se hur andra lever sina liv på utsidan och själv känna sig som ett ufo på en annan planet. Tänk att mista både mamma och pappa när du behöver dom som mest, att hela tiden känna sig ensam och halv. Skriver inte detta för att någon ska tycka synd om mig för det ogillar jag skarpt. Men någon kanske uppskattar det dom har bättre och inte känna efter så mkt. Människan kan hantera mkt och man lär sig leva och acceptera mycket. Tänk att vakna glad och tacksam och fylla dagen med mer livskvalité, att leva här och nu. Jag lovar att jag kommer leva på ett helt annat sätt om jag kommer levande ur detta.

Lev och må!

3 kommentarer:

  1. Ingen kan ens föreställa sig det du går igenom...Jag tycker du verkar fantastiskt stark! Du kommer att fixa det här och sen har du resten av ditt liv med förmågan att glädja dig över de små men viktiga sakerna i livet, något som dom flesta inte kan....tills det är för sent..

    SvaraRadera
  2. Det låter som en fruktansvärd mardröm och du lever i den just nu! Önskar så att det vänder till det positiva för dig och det helst redan igår. Håll ut kära vän! Kram A

    SvaraRadera
  3. Älskade Linda❤ Jag känner igen mig i mycket av det du skriver, hur den där förfärliga ensamheten skaver ett allt större hål i själen...
    Jag kommer att flytta ner till Lunde, i Kramfors kommun, den 1/4, befinner mig redan i Härnösand i väntan på att få flytta in i "mitt" lilla hus��
    Önskar att jag hade kunnat besöka dig, bästaste du, men befinner mig alltför långt bort...��
    När du får din nya telefon så får du MEEER än gärna slå mig en pling, så kan vi åtminstone surra bort en stund!������
    Mitt nr: 072-2387617
    All kärlek till dig, min vackra olyckssyster!��
    Kramar/Anne����

    SvaraRadera