måndag 26 april 2021

ont!

Kontaktade reumatologen Ang mina smärtor i rygg/bäcken. Blev hänvisad till akuten så åkte dit på torsdagen. Fick genomgå en DT och den påvisade 2 sprickor. En i bäckenet och en i ländryggen. Detta är något som ska läka ihop av sig själv. Det brukar ta ca 6-8 veckor men det är för " normala" människor. För mig tar det väl 6-8 månader i bästa fall. Jag kan säga att det är fruktansvärt smärtsamt! Så fort jag rör mig så känns det som att få en kniv som körs runt i trakten av svanskotan och som strålar ut i hela nedre delen av ryggen. Jag skriker nästan rakt ut när jag måste flytta vänster ben ex i sängen. Jag går med nästan raka armar och axlarna uppdragna med rullatorn för att avlasta ben och rygg så mkt som möjligt. Detta gör i stället att mina handleder och händer tar mkt stryk. Jag planerar mina förflyttningar enormt noga och börjar även få ont i baken av allt soffsittande.

Känns ganska jobbigt just nu. Hade ju just kommit igång med träningen samt med KBT och nu blev det platt fall igen. Jag tordes knappt säga att jag hade medvind i rädsla för att det skulle bli såhär. Har inte fått någon kallelse ännu till Umeå men enligt reumatologen så har jag tid för nackoperation runt 24/5. Jag undrar såklart hur det ska gå. Dels ha ont av sprickorna och sen tillkommer nacken. Jag gruvar mig så enormt för denna operation. Dels för infektionsrisken och smärtan men till stor del även för att jag fick ett sånt otroligt dåligt intryck av kirurgen som ska operera. Känner mig inte det minsta trygg med att han ska in i min nacke! Men har inte så många alternativ.

Känns mindre bra att operationen ska genomföras då sommaren är på ingång. Mkt lättare för infektioner och inte så roligt att vara nyopererad på sommaren. Men vad göra? Har ju fortfarande inte sett om det blir av då eller inte. Det är ju covidtider. Men operationen är ju ganska akut så tycker den borde bli av. 

Har t.o.m börjat se BB från början. Då förstår ni så uttråkad jag är. Sitter på pinterest och kollar på olika motiv man kan måla/rita och vet inte hur många pins jag sparat men kommer jag igång med målandet? Näää. Målar och ritsakerna ligger så fint i skåpet. 
Egon verkar också lite deppig. Det kanske smittar av. Sofia kommer förbi i morgon efter jobbet med kattsand, sele och koppel samt någon leksak. Men nu tar jag ju mig inte ut med honom 😥. Fhv någon gång i sommar.

Ha det bra! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar