torsdag 20 juni 2013

lägesrapport

Har inte varit så bra på att uppdatera bloggen på sista tiden. Det beror på att vi inte har bredband här i Älvsbyn så det tar ungefär 400 år innan man tar sig in på olika sidor och det är lite påfrestande på tålamodet. Sen har det varit en hel del annat i veckan varav ganska tunga saker.

 Vi började rensa i mammas lägenhet i tisdags och ta reda på saker och möbler vi vill ha. Då vi barn tagit det vi ville ha så fick övrig släkt ta det dom ville ha. Moster Anso tog en del saker/möbler liksom mormor och kusin Robert. Det känns himla bra att sakerna stannar i familjen i stället för att det hade gått till ex myrorna. Helst hade man ju velat ta reda på allt men då man bor ganska trångt så är det ju inte riktigt möjligt. Mamma hade ju en hel del prylar och tyckte mycket om heminredning. Fina mamma har även kremerats i veckan och idag var jag förbi urnrummet och satt där en lång stund. Det var jätte fint där inne och väldigt rogivande och mamma hade den finaste urnan av alla. Den var verkligen väldigt vacker. Det var oerhört sorgligt och tungt men ändå fint på nåt sätt. På måndag ska vi peka ut var vi vill att hon ska ligga. Vi har beställt en väldigt fin sten i form av ett hjärta så bara den kommer så kan vi ha urnsättningen sen. Blir skönt att få ha ett ställe att gå till och minnas och prata med mamma.

Jag tog hem mammas vitrinskåp som jag ska måla vitt. Nu är det i furufärg och det är inte riktigt min stil. Tog även ett mindre skåp med massor av lådor där mamma förvarat sysaker. Tänkte måla om det också och ha lite förvaring. Tänker även måla om mitt vardagsrumsbord i vitt och kasta min bokhylla i körsbär. Kom och hämta om någon vill ha :) dock behöver någon skruva fast set lite bättre.

Här på Öberga har dom ett snickeri så tänkte ta hit det jag vill måla om. Jag tror att min kreativa ådra börjat vakna till liv för här målas det tavlor och nu tänkte jag börja renovera möbler :)
Det finns ett hobbyrum här, ett snickeri, biljard och pingis samt bastu. Jag har även möjlighet till att gå någon abf kurs här betald :) tänkte faktiskt gå en kurs i målning samt en i foto. Måste dock köpa en ny kamera till det.

Just nu är jag helt själv i huset. Mina två hustomtar är på permiss ända till söndag. Visst är det även skönt att vara lite själv men tyckte det var lite väl lång tid dom ska vara borta ;)

Idag har jag varit och pysslat i lägenheten- alltså haft en dagspermission. Nästa helg kan jag sova hemma en natt...känns rätt konstigt... sova hemma en natt då man är hyfsat van att sova själv och har så gjort i typ 8 år nu. Men så är visst reglerna.

Har funderat en del på vad jag gör här. Ok jag föll in i ett tablettmissbruk men klarade ju mig länge med bara en öppenvårdskontakt på city rehab. Jag hade två mindre återfall då jag tog morfin i tre dagar och sen opererades ju jag i Umeå och då gav dom mig morfin 9 dagar och när dom då tog ut det så blev jag sååå jäkla abstinent. Verkar inte alls tåla morfin nu mer. Jag tror på fullaste allvar att jag hade kunnat hålla mig om jag åkte hem men det är ju så många andra bitar som behöver fungera och det är väl till hälften det som min rehabilitering går ut på. Då kroppen är helt slut liksom psyket kan det vara skönt att få hjälp för att vara här på Öberga förenklar min vardag oerhört mycket. Personalen är helt fantastiska!  dom åker och handlar snus om man får slut, dom skjutsar oss var vi än ska,dom hjälper till att städa, göra praktiska saker, dom handlar, dom lyssnar och följer med på ex träning eller stadsbesök. I morgon ska Veronica hjälpa mig att dra ut kort som jag ska rama in på kisse och mamma. Veronica är bara sååå fin och hjälpsam!

I morgon blir det storforsen med släkten. Ska bli super trevlig. Har inte varit där på väldigt många år. Vi ska grilla och mysa på. Det blir det första midsommaraftonen utan mamma så det kommer att kännas tungt.
Förra helgen gick rätt smidigt. Visst tänkte jag på mamma hur många gånger som helst men jag mådde ändå rätt ok och det fick jag nästan dåligt samvete för...fick dock igen det både tisdag, onsdag och idag. Jag trodde allvarligt att det skulle bli vattenskada här i sängen för kunde inte sluta gråta på flera timmar. Sen var jag så slut och hade världens huvudvärk. Var även jobbigt att komma till mammas lägenhet för första gången då hon ej finns mer....

Önskar er alla en jättefin midsommar! glöm inte flytvästen

1 kommentar:

  1. Önskar dig en riktigt go, fin midsommar gumman. Kul att ni åker till storfors =) Kan vara riktigt mysigt där. Rehab är ju även för själen, att få hjälp och stöd är jätteviktigt. Därför är ju inte Öberga bara för "missbruket" ditt, som kan ses ganska lindrigt i jämförelse, antar jag. Onsdag åker jag mot Luleå, vill du tittar jag gärna in på vägen. Kramiz

    SvaraRadera