fredag 19 augusti 2022

egen värde

Det är viktigt att ha ett bra självförtroende och en god självkänsla. Detta är två helt olika saker. Har du ett bra självförtroende tror du på att du kan göra och åstadkomma saker ex springa milen, laga en gryta eller spika upp en tavla. Har du en god självkänsla tycker du om dig själv och du känner att du är värd något. Detta vet nog dom flesta av oss men det tål att upprepas.

Med åren som sjuk har detta tyvärr inneburit att jag tappat mkt av mitt självförtroende och självkänsla. Jag känner ofta att jag inte duger och att jag inte kan någonting. Rent krasst är ju detta verkligheten. Jag kan tyvärr inte göra allt som jag kunde förut. Det är förödande att hela tiden behöva hjälp med dom mest enklaste sakerna. Då jag inte kan ex hänga upp nya gardiner, dammsuga, handla så känns det inte bra i magtrakten och känner att jag inte duger till något. 

Jag har börjat tvivla på mig själv och på min förmåga. Även när det gäller dom enklaste sakerna. Är den här tröjan verkligen snygg? Kan jag ha dessa färger i sovrummet? Har jag köpt rätt säng? Sen ser jag ner på mig själv för att jag inte klarar av vissa saker och det hjälper liksom inte att tänka att jag faktiskt inte kan för att jag är fysiskt förhindrad. Det gäller att komma till någon form av acceptans. Att acceptera att jag faktiskt inte kan en viss sak utan att känna självförakt.

Att gå hemma hela dagarna och inte jobba gör inte saken bättre. Man känner sig onyttig och icke behövd. Jag känner mig lite utanför samhället och att jag inte är någon att räkna med. Jag är ju bara sjuk. Att behöva be folk om hjälp är också väldigt jobbigt. Då är man i underläge och beroende av att få hjälp för att man inte klarar av saken själv. Tyvärr står folk inte i rad och väntar på att få hjälpa till och det känns tråkigt att behöva besvära.

Kanske det hjälper att dels börja KBT som jag faktiskt börjar på måndag. Kanske kan terapeuten hjälpa mig att hitta ett förhållningssätt till mina känslor och tankar. Funderar på att ge mig själv utmaningar jag klarar av. Ex laga en ny maträtt, prova baka något, komma igång och måla en tavla ex. Kanske kan man då få ett bättre självförtroende som då ökar på självkänslan och man mår lite bättre. 

Ja det var fredagens tankar 🙂
Ha en riktigt trevlig helg! 

2 kommentarer:

  1. Känner igen mej❤ och i dagens prestations samhälle är det lätt att känna sej utanför. Något som människan själv har skapat som inte fanns från början...men som min kurator sa det viktiga är inte vad du gör utan hur du är ..❤ som människa, det är det som är det viktiga och mest betydelsefulla i slutändan..och du Linda verkar vara en väldigt snäll och härlig person❤ massa kramar till dej!

    SvaraRadera
  2. Ja det var mkt klokt sagt! Det ska jag börja tänka på! Tusen tack det var gulligt av dig! Försöker så gott det går 🙂 tack för din fina kommentar! Kram! ❤

    SvaraRadera