torsdag 11 december 2014

krångligt

Känner verkligen att allt är för mycket just nu. Har ingen aning om hur jag ska ro detta i land. Jag kan endast höja cortison dosen för att lindra lite av smärtan men att äta cortison om man ska ner i vikt samt har ett stort sår är absolut inte särskilt bra. Cortison binder vätska i kroppen samt samt försvårar läkning och försvagar skelettet och ex bukväggarna och muskler som det är i mitt fall. Alla som prövat gå ner i vikt vet att det är nog svårt fast man rör på sig.

Har säkert skrivit det någonstans men har nu även fått diabetes. Lärt mig kolla sockret samt ta insulinet men ska träffa diabetessköterskan för att få instruktioner hur mkt insulin jag ska ta vid dom olika värdena. På sjukhuset gav dom insulinet först och kollade ej sockret i samband med det. Lite konstigt. Idag tänkte jag att jag skulle kolla hur sockret låg innan jag tog insulinet och det var nog bra. Hade 6 och hade jag då tagit ordinerad dos på 20 enheter är det något som säger mig att det hade blivit för lågt och det kan ju bli rent farligt. Kan verkligen ingenting om diabetes men tydligen är högt och svängande blodsocker inte bra för läkning och vikt. Jag hoppas verkligen att jag kan börja tänka om och ändra kostvanorna men det är inte lätt att alltid veta om man är nyttig eller inte. Har bytt ut många måltider mot bars som innehåller ca 200 kalorier och trodde det var bra men det var det inte enligt min dietist jag träffat idag. Dom innehåller för många kolhydrater även om kalorierna inte är så många. Vad fn ska man äta?

Idag har jag i alla fall stekt kycklingfile samt ätit sallad till det och det är minsann bra mat. Mer proteiner åt folket och bort med gluten och socker. (Jättekul) Tydligen är mina smoothies inte heller så nyttiga som jag trodde. Oftast gör jag dom med hallon/jordgubbar, naturell yoghurt, banan och om jag har hemma andra frukter som kan passa. Banan är inte optimalt men jag bara måste ha lite sötma.

Besökte även ortopedtekniska och ska få två gördlar till. Dessa är visst extremt viktiga att använda så att såret ej spricker upp ännu mer. Den är inte lite krånglig att få på heller... helst om man har inflammationer i händerna.

Vad gäller benet och knät har det blivit mycket värre :( så fort jag stödjer på det är det som om någon vrider om en kniv. Jag gruvar mig för att resa mig och kan bara stå några sekunder. Får nu använda krycka inomhus också och idag höll jag inte på att komma upp för trappen. Det hade underlättat om det högra benet varit friskt och stabilt men har samma problem där och röntgen visar att det knät är lika illa om ej lika snett och min rygg har tagit så mkt stryk av all felbelastning.

Snart jul och det finns inte en endaste julpinal framplockad här. Det var ju närmare 2a advent då jag kom hem från sjukhuset och får då inte ens ner dom. Hade säkert fått hjälp men är inte så mkt för julen så det kändes inte så viktigt. Jag är inbjuden till moster Eva i Arjeplog och det låter mysigt så det lutar nog att jag tar färdtjänst dit och myser några dagar. Zambo skulle få fira jul hos sin andra familj. Jag tror dom är lite kär i honom ;) Har förresten fått igen honom i dag. Gissa vad han gör? Jo han var ute efter sisådär 20 sekunder. Har varit konstigt att vara hemma utan kisse.

Avslutar med att säga att jag vill träffa den nya lilla killen som anlänt! Så nyfiken. Men jag tar mig inte upp för trappen och det är snorhalt och blåsigt för barnvagnspromenader. Snart tittar det ut en annan liten människa. Spännande och roligt med små bäbisar. Kanske inte alltid tydligen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar