fredag 10 juni 2016

Stomi

Fjärde natten som jag sover uselt och mest roterar kudde och slåss med täcket. Somnar hyfsat i tid runt 23 men sen vaknar jag runt 02 och efter det vaknar jag hela tiden och halv sover bara eller ligger helt vaken som en påsk tupp. I natt har jag fått ränna på huset och byta stomipåsen 5 gånger då magen kommit igång genom att jag går i korridoren och rör mig mer. Det är ju bra men det hade varit bättre om det sker dagtid.

Har tänkt på att man aldrig hör något kring stomier och stomioperationer. Jag visste själv ingenting kring det och det var typ min största skräck att få stomi. Men då läkaren kom in i salen och sa att jag fick välja mellan stomi eller dö så hade jag inte så mkt att välja mellan. Första tiden var hemsk och trodde aldrig jag skulle lära mig kring skötsel och påsbyte men nu är det något som sker på rutin och det går fort och oftast smidigt. Självklart vill jag bli av med den och tanken var ju att tarmen skulle avlastas ca ett halvår men jag har ju varit så sjuk och haft så mkt komplikationer så i mitt fall har det blivit längre. Själva stomin är mitt minsta problem.

Det är så sällan man kommer i kontakt med stomiopererade så det här med stomi är fortfarande något som människor är livrädda för att få och att livet i princip är slut om man får stomi. Egentligen är det inte så stort som man tror. På många sätt är stomi mer hygieniskt än det vanliga sättet och har man ett bra förband ( påse) så luktar det ingenting och det är sällan den ger ifrån sig några ljud. Det som är jobbigt är om det blir läkage om påsen släpper men som tur är sker det sällan. Har man bara rätt förband så sker det sällan några olyckor.

Man kan leva som vanligt med stomi och man kan bada, träna osv precis som innan. Det finns små smidiga påsar som knappt syns. Påsarna är luktfria och vatten tåliga. Stomi har räddat såå många människor med olika tarmsjukdomar att få ett värdigt liv. Stomi är egentligen inte annat än att en bit från tarmen behöver avlastas och dras ut på magen för en tid eller för alltid. Vilken del av tarmen är olika och samma hur länge den ska vila.

Jag väntar nu på att få åtgärda mitt stomibråck som blivit väldigt stort och otympligt. Nästan 50% av stomi opererade får ett stomibråck. Min bukvägg är så försvagad efter operationen och det bildas lätt bråck där hud och muskler är försvagade ex i operationsärr. Planen är att stomin ska läggas ner och bråcken åtgärdade och sen förstärka bukväggen med nät och tråckla ihop mig igen. Tyvärr kan dom inte göra allt samtidigt så blir minst två operationer. Först måste jag dock komma på fötter efter knäop och bli bättre och stabil i ledsjukdomen.

Ser ut som att jag blir utskriven idag. Saaknar min zambo! Nu får han allt komma hem och bara hoppas på att jag slipper sjukhus ett bra tag!

1 kommentar:

  1. Bra att du skriver om det! Det är så dumt att det är så hyshigt och tabubelagt. Det är liksom, människor bajsar olika so what? Kul med info, trodde faktiskt inte man kunde bada, vet inte varför jag trodde det men nu vet jag mer, tack! Kram!

    SvaraRadera