onsdag 3 augusti 2016

yrsel

Tänk att det skulle behövas en granne med huvudet på skaft (och sköterska) för att mitt problem med hemsk yrsel skulle få en förklaring. Har under några veckor fått vara livrädd då jag ska ställa mig upp då jag velat svimma och ramlat flera gånger. Yrseln har varit väldigt stark så golv och väggar har bara flytit ihop och allt har gungat. Det har inte hjälpt att resa mig försiktigt och stå och vänta tills allt gungat färdigt för så fort jag tagit ett steg börjar det ringa i öronen och har fått hålla mig i väggarna och fort sätta mig ned för att inte svimma. Är väldigt rädd för att jag ska ramla och bryta något eller att något händer i dom nya knälederna. Vissa gånger har jag inte vågat mig upp och hämta vatten på natten av rädsla för att ligga där i en liten hög för upp kommer jag inte själv.

Men!...nu har jag fått en förklaring av syster Helena :) Yrseln och svindeln kommer ifrån mina vätske utdrivande tabletter. Måste här erkänna att jag ofta tagit dubbel dos då jag känt mig svullen av vätska och inte tänkt på att dom även drar ut salter och annat kroppen behöver. Man kan även få njursvikt och andra otrevliga biverkningar. Jag har alltså blivit uttorkad och svag. Blodtrycket har blivit lågt och pulsen hög. Har lånat Magnus blodtrycks apparat och mätt och efter bara två dagar med ordinerad dos vätskedrivande har jag återigen ett blodtryck som tenderar till högt i stället och det snurrar ingenting i huvudet :) Jag borde givetvis kunnat räkna ut detta själv men när det är så mkt hela tiden med hälsa som bara sviktar så har helt enkelt inte kopplat sambandet. Nu vet jag vad det berodde på och har även legat inne förra veckan med dessa symtom men fick jag några svar där av läkarna? neeej. Tacka vet jag goda grannar!

Nä nu ut i solen. Pernilla och Erika med barn kommer och leker lite :)

1 kommentar:

  1. Liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinda! Du MÅSTE bli bättre på att ta hand om dig själv. Även om det är mycket med allt så kan du göra en enkel sak för dig själv; ändra inga recept utan att fråga läkaren som skrivit ut dem! Tänk om du hade ramlat och brutit något igen, då hade ju allt du utstått för att komma så här långt på vägen tillbaka varit förgäves! Kram A

    SvaraRadera