fredag 24 mars 2017

Smärtsamma undersökningar

Onsdag eftermiddag skulle 4 liter laxermedel intas inför tarmundersökningen på torsdag kl 8. Ni som inte smakat det medlet har inte missat så mkt. I slutet kommet det upp av sig själv. Man intar det för att rena tarmen så att det inte är gammal mat i vägen under undersökningen. I vanliga fall går man ju in i rektum men i mitt fall genom stomin. Undersökningen var mindre trevlig. Idag fredag fick jag åka upp på postop för att sätta in en ven kateter i halsen. Man sätter såna på personer som är svårstuckna och katetern går in i en större ven och man kan ha den en längre tid. Ingreppet var mindre trevligt för venen var så seg. Därefter direkt på en Dt röntgen. Där skulle det kollas om det bildats gångar från rektum till tarmar och buk. Alltså var dom tvungen att spruta kontrast i bakänden och ja! Det var smärtsamt och obehagligt. Efter 40 min på en stenhård brits var ryggen så ond så jag grinade
Har genomgått flera jobbiga undersökningar dessa dagar så är rätt slut.

Igår blev jag sämre. Pulsen låg på 130 slag och syresättningen nere på 78. Berättade att jag inte känner att jag behöver gå på toa. Kan hålla mig hela dagar och får gå på klockan när det är dags. Även då jag drack dessa 4 liter behövde jag inte på toa. Antingen är jag uttorkad så kroppen suger åt sig det den kan eller så fungerar inte kopplingen mellan nerverna riktigt pga infektionen i ryggen. Nu har jag kateter och dropp för att mäta det som åker in och det som kommer ut.

Blir mkt kiss och bajsprat här nu  😊 fast det går ju att välja att inte läsa.

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar