fredag 25 januari 2019

Beslut...

Att bestämma sig för vad man ska äta till middag kan vara nog så svårt. Dock påverkar inte det beslutet något som kan påverka ens framtid för alltid antingen på gott eller ont. Kl 07 på måndag är min första ECT behandling inbokad. Igår fick Marcus komma hit och sätta sig och besvara mina 100 frågor. Har hört så mkt positivt främst från en vän jag verkligen litar på och som jobbat med ECT i två år och verkligen sett underverk ske men även hört negativa saker från personer som tappat flera år av minnet. Detta är dock lite klurigt eftersom man även kan tappa perioder av minnet och få minnesstörningar av depression och andra psykiska åkommor.

Det positiva är att det verkar fort. Man har sett djupt deprimerade människor utan någon mimik och helt avstängda och ingen förmåga till något. Efter en behandling kan dom själva ta sig därifrån och fungerar som människor igen. Det är lite olika hur många behandlingar som behövs men ca 8 st totalt under tre dagar i veckan verkar det bli så allt tar ca tre veckor. Under denna tid kan man ha sämre minne men oftast under några timmar då man fått behandlingen men jag kommer vara mer glömsk och lite snurrig men det är jag ju ändå 🙂 Marcus psykologen talade om hur viktigt det är att jag är så stark som möjligt mentalt då bukoperationen kommer bli väldigt påfrestande. ECT har heller inga biverkningar direkt och den tar bara 20 sekunder så man är sövd väldigt kort tid. Som efter alla narkosen kan man vara lite snurrig då man vaknar. Men en del går till skola och jobb efter någon timme och andra behöver vila.

Har en del att tänka på i helgen. Fortfarande osäker på hur jag ska göra även om det nog lutar åt att jag provar. Dom antidepressiva hjälper ej och min situation kommer bli tuff under lång tid. Att då ha depression och ångest på det känns lite väl tungt. Varför alltid så svåra beslut? 😵

Hur hade ni gjort?
Trevlig helg ❤
Hälsningar Linda

2 kommentarer:

  1. Jag hade gjort det. Depression är vidrigt. De skulle inte erbjuda behandlingen om de trodde resultatet av den var sämre än utan. Heja dig, vilket beslut du än tar. Kram! "Kusin" Karin

    SvaraRadera
  2. Jag hade inte tvekat att ta en ECT eftersom det inte finns något värre än att ha en depression enligt mig. Hellre minnesförlust än denna smärta som det innebär att vara i en djup depression. Men vi känner och tänker alla olika. Lycka till vad du än bestämmer dig för!

    SvaraRadera