onsdag 23 januari 2019

Månadsmöte

Idag har jag haft möte med alla inblandade och kan inte påstå att jag är något stort fan av dessa möten men jättebra att dom hålls! Först har alla läkare, sjukgymnast, sjukhusprästen, sjuksköterska, psykologen och idag även narkosläkare ett slags förmöte utan mig då nivån ligger mer på svåra sjukhustermer osv och när dom var klara hämtades jag. Att komma in i ett rum i rullstol med allas ögon på en får en att känna sig lite liten.

MEN nu börjar saker faktiskt hända! Alla var överens om att det är dags nu att smida medans järnet är varmt. Provmässigt har dom legat bra under en längre period och är mkt starkare fysiskt. Ska göra några kompletterande undersökningar till veckan och svaren ska läsas av kirurgen här Andreas samt Mattias i manchester och dom ska även ta beslutet om var jag ska opereras. Det roliga var att alla tyckte att man inte kan vänta längre nu eftersom jag kan bli mkt sämre igen utan att jag i dagsläget kan opereras. Ska heller inte skickas hem emellan utan dom vill ha kontroll över prover, infektioner och medicinering. Sen är det ju förberedelser och väntetid men som det verkar kanske jag hinner opereras före sommarn/hösten 😊

Sen kvarstår frågan om ECT behandlingen. Fått information idag av en ECT sköterska. Hon var ju väldigt positiv till behandlingen och påstod att hennes kollega jobbat sen 99 och aldrig varit med om att någon tappat minnet långt tillbaka och att man inte glömmer flera år, blir personlighetsförändrad osv. Under dessa 3 veckor som behandlingen pågår kan minnet bli dåligt så hon så att man kanske inte ska försöka ge sig in på att lära sig ett nytt språk osv. Serietittande och ljudböcker var också exempel på saker man kan glömma bort under behandlingstiden men att minnet kommer tillbaka som vanligt sen. Men just under behandlingstiden kan man ex se en serie som man sen inte kommer ihåg. Så då kan jag ju se ex hemma igen 10 ggr 🙂 har idag fått höra mindre roliga sidor av ECT. Hon samt bekanta till henne har tappat 4 år av behandlingen 🤕 4 år som bara är utvärderat och inte kommit tillbaka. Så denna behandling skrämmer mig oerhört men psykologen så idag att fördelarna klart väger upp och om jag ska klara att genomgå den operationen jag ska göra måste jag vara stark mentalt. Man behandlas ca 3 ggr i veckan i ca 3 veckor. Man är bara sövd några minuter och man ska t.o.m kunna träna och köra bil samma dag. Dom vill börja redan till veckan. Hur ska jag kunna ta nåt beslut tills dess...

Hjärnan är som mos idag. Så mkt information men jätteglad över mötet och beslutet att sätta igång. Äntligen! Nu får inget hända! Håll alla tummar och låna någons. Har även haft besök av Fredrik och Cissi. Trevligt 🙂

/Linda

1 kommentar: