lördag 20 juli 2013

sorg

Sorgen kan uttrycka sig på många olika sätt. Citerar sommarprataren Kristian Gidlund som själv är obotligt sjuk i cancer. " Du kan inte göra slut med sorgen. Du kan inte en dag bestämma att det plötsligt räcker. Sorgens ände är inte ett beslut. Sorgen ger sig av först när den är färdig. När sorgens smärta är klar med dig, inte tvärtom.
Klokt sagt tycker jag.
Sorgen måste få ta sin tid. Man hade väl inte sorgeår förr i tiden bara därför att. Ingen kan tvinga dig att sluta sörja eller säga att det är dags att rycka upp sig. Sorgen måste få komma ut och det är bra att den kommer ut. Jag har förut inte varit så bekant med känslan ilska. Blir väldigt sällan arg. Men efter det mamma fick sin diagnos i april 2012 har jag ofta känt mig så j-la arg. Jag är arg för att mamma drabbades igen hon som redan överlevt bröstcancer en gång och som slutat röka för 10 år sedan och som var en sån fantastiskt god och varm människa!  Dom goda personerna verkar ryckas ifrån oss i förväg och då tänker jag även på Lena som var min morbrors sambo sen 15år tillbaka som bara dog av en propp knall och fall i mars. Jag känner mig rent heligt förbannad över att dessa två fina kvinnor bara rycktes ifrån oss.

Min sorg ligger fortfarandes så tung i bröstet. Det finns hela tiden en sorgeklump som är ivägen  och den där klumpen växer sig allt större och brister oftast då jag åker hem på permission. Även om vi har eget rum med lås i älvsbyn så kan jag inte riktigt låta alla känslor komma där och jag har svårt för att visa att jag är ledsen och det liksom bara knyter sig i bröstet. Eftersom jag har lättare för att uttrycka mig i text så skriver jag här i bloggen men ger även personalen listor på saker vi borde prata om.

Jag och Maria har varit på graven idag. Det såg helt ok ut där. Köpte färska blommor i en vas och nu ser det riktigt fint ut där men det blir ännu bättre när stenen kommer så vi kan göra en rabatt under stenen. Jag åker dit i morgon också och kollar läget och ser så allt står kvar. Jag får liksom en tröst av att besöka graven även om jag pratar mest med mamma då jag är hemma och tänder ljus och tar fram hennes fotografi. Ska besöka graven i morgon också och försöka hitta några tunga stenar som man kan stötta upp blomvasar med. Nu var det då väldigt fint på graven. Fiiina mamma. Saaaaaaaaknar dig så så mycket!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar