söndag 13 september 2015

Positiv energi

Haft besök idag av Camilla och Pernilla. Mkt roligt och humörhöjande! Det går inte att beskriva vikten av att få träffa dom människor som man blir glad över att få träffa, dom som ger en energi och som man har roligt med. Då man ligger på sjukhus vecka efter vecka som en skadeskjuten bäver betyder besök såå Mkt. Jag blir lite uppdaterad om vad som händer där ute och dom får veta senaste färgen på vpk nålarna och kolla in senaste färgen på patient byxorna. Moster anso, pappa och Magnus har också varit här i veckan.

Då man är så sjuk som jag nu är och varit dom senaste åren börjar man värdera saker och ting på ett helt annat sätt. Man upptäcker vad och vilka som är viktiga och som finns kvar även då jag inte kan vara den vän/person för andra som jag kanske kunnat/orkat vara som frisk.

Jag har i allafall lärt mig att man inte kan tvinga sig på människor och försöka ha en nära relation med någon som inte är intresserad av det. Har man försökt nog många gånger så tröttnar man. Det tar bara energi och gör en besviken. Då känns det lättare att bara släppa det faktiskt. I den svåra situation jag befinner mig i då det faktiskt kan gå riktigt illa om jag har otur främst med tanke på bukop behöver jag bara omge mig med människor som kan ge mig mod och styrkan att kämpa vidare. Alla andra kan fortsätta med det som är viktigt för dom.

Den som var mitt halva jag och som för mig var den viktigaste människan i världen finns inte längre och många gånger vill jag bara skita i allt och ge upp för då får jag ju komma till henne-till mamma. Men mamma hade aldrig velat att jag skulle ge upp. Hon vill se mig på benen igen. Hon vill se sina barn lyckliga och hon vill se sina barnbarn lyckliga och att vi mår bra och får leva det liv vi vill utifrån dom förutsättningar vi har. För mig har alltid familjeband och vänskapsband känts viktiga och att hålla kontakt och ha en bra relation. Skillnaden nu är att jag insett att det måste komma från båda hållen och finns inget intresse så släpper jag det helt enkelt. Då får det hellre vara än att jag ska må ännu sämre och älta kring det. Det ska inte ta energi utan ge energi. Jag som är totalt dränerad från energi behöver omge mig med personer som jag blir glad av att träffa och det är exakt vad jag gjort idag och även i morgon :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar