måndag 14 september 2015

Subutex

Eftersom jag har dom problem jag jag har med leder, ben och buk och allt som det för med sig har jag också konstant värk. Har inte kvar något skyddande brosk i knälederna så benen ligger och nöter på varandra och det är oerhört smärtsamt. Kroppen har varit konstant inflammerad i flera års tid och det gör ont. Med tiden har jag inte orkat ha så ont hela tiden och därför tagit högre och högre doser av morfin. Därför fick jag träffa smärtkonsulter i Umeå och nu i Uppsala. Båda kom med samma förslag gällande smärtstillande men då jag fick höra namnen så kan man säga att jag slog bakut då mina fördomar och okunskap talade. Medicinerna dom talade om var subutex och metadon.

Metadon och subutex ges i första hand som substitut behandling åt heroin och opiat missbrukare. Dessa medel kan hjälpa dessa tunga missbrukare att kunna leva ett normalt liv. Personer som har dessa läkemedel får under dom första sex månaderna hämta sin dagsdos varje dag och får även lämna urinprov tre dagar i veckan. Sköts detta så släpps det lite eftersom på hur ofta dom ska hämta osv men detta är inget jag kan.

Jag fick i alla fall hicka när jag hörde om förslaget. Varför ska jag börja med ännu starkare morfin?? Förstod ingenting. Metadon vägrade jag på en gång då det är betydligt starkare än subutex och i princip aldrig går att sluta med och det kändes bara fel. Men ju mer information jag fick om subutex ju bättre lät det. Dels har det en väldigt potent smärtstillande effekt. Sen fungerar den lite som antabus- du kan inte blanda den med andra opiater för den blockerar dom receptorerna så du får ingen effekt eller rus av andra opiater. Du kan inte blanda den med ex benzo eller alkohol för då finns risk för att du bara slutar andas. Med andra ord kan du bara ta subutex om du inte vill riskera livhanken.

jag fick åka direkt från Uppsala till sunderbyn för att ställa in den. Dom började väldigt lågt och eftersom jag ätit höga doser oxytocin så hade jag abstinensen från h-vetet innan jag var uppe i den dos som åtminstone gjorde att jag kunde sitta uppe. Nu står jag på den dos jag ska ha och som jag i stort sett är smärtfri på och det är underbart. Annars känner jag ingenting av medicinen. Den ger inga kickar som morfin kan ge men man är Heller inte avtrubbad. Man mår bara vanligt och slipper ha ont. Tyvärr tar den inte på serotinet som oxytocinet gjorde så känner mig mer sänkt och tvingas se verkligheten som den är. Då man äter ex tramadol e oxytocin hade man inga problem i världen.

Som det låter nu får jag åka hem i morgon. Sen är det bara att fortsätta vänta på sårläkning och äta nyttigt. Har tid hos kirurgen nästa vecka. Dock inte hos idioten. Längtar verkligen hem nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar