torsdag 12 januari 2017

Abcess

Idag har jag fått lite mer klarhet i vad jag egentligen har i ryggen. Hudbakterier har tagit sig in i blodet via ett sår, hudsprickor eller där huden är trasig och skör. Dessa bakterier söker upp ett ställe i kroppen där dom slår läger. Mina bakterier bestämde sig för att den nedersta ryggkotan var ett bra ställe. Bakterierna bildar en varansamling (abcess) som varierar i storlek. Ofta går man in och dränerar eller punkterar abcessen men man ville inte sticka i min rygg då det är ett känsligt ställe och en risk för att bakterier även kan ta sig in då. Abcesser behandlas även med antibiotika intravenöst som i mitt fall och fhv minskar dom och försvinner med tiden.

Min abcess är så pass stor så att den trycker på nerverna i ryggen. Detta gör så in i bomben ont och orsakar känselbortfall, svaghet, dåliga reflexer och dålig rörlighet. Infektionen har i stort sett "ätit" upp den nedersta kotan i ryggen. Läkaren förklarade det som att det är som en fraktur. Kotan växer ju inte ut igen men det som är kvar läker och stabiliseras eftersom infektionen försvinner. Jag känner mig extremt svag i ryggen och orkar inte gå många meter med kryckor. Hela förloppet går såå sakta.

Nu väntar jag på att få lite blod. Det kanske gör mig lite piggare. Sen är det bara att vänta på farmen. Hur tänkte dom när det bara är 30 min?? Underbart är kort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar