söndag 3 februari 2013

första återfallet

Ibland får man ta den där berömda hårda vägen och det kan jag nog säga att jag har gjort. Var hos mamma och hade så in åt h.vete mycket smärtor i knät som strålade ner i hela benet samt ryggen. Gick inte att ta ett normalt andetag utan det kändes som att en kniv höggs in mellan revbenen. Frågade mamma om jag fick låna några dolcontin av henne och det gick bra. Under de fyra dagarna jag åt dolcontin fick jag känna hur det var att vara normal. Att inte ha ont, inte gruva sig för varje steg och kunna leva ungefär som förut, att få saker gjorda i hemmet som jag aldrig annars orkar. Det var som att någon hade tryckt på paus knappen och alla smärtor bara försvann. Insåg nu när jag slapp smärtan under fyra dagar att jag i vanliga fall har rätt mycket smärta. Men när jag var på den fjärde dagen insåg jag att jag ju inte kunde fortsätta med dolcontin som är starkare är tramadol är så tog bara en på torsdag och sen var tanken att helt sluta. Hela fredagen sov jag men sen på lördag var det som att hamna mitt i en mardröm och jag vaknade jag med sån ångest jag inte ens trodde fanns. Jag fick inte luft och hade panik och kom mig inte ur sängen. Ringde x som skjutsade mig till apoteket för att hämta ut annan medicin jag behövde. Sen kom apoteksbiträdet ut med en låda tramadol och en låda oxycontin!?... läkaren som skrivit ut detta är min läkare i umeå och tror inte dom samkör register län emellan för annars hade det nog blinkat röda lampor och att jag inte ska ha morfinpreparat men det gick hur lätt som helst att få ut dom.

x fick ta hand om all morfin för jag tänker aldrig mer ta några tabletter som innehåller det. Trodde väl aldrig att man kunde bli så fast redan på fyra dagar och då få sån abstinensen och att psyket helt kraschar. Nåja nu vet jag det....tänker inte göra om det.

Men det är fruktansvärt att inte kunna ta tabletter man vet hjälper mot smärtorna för att det triggar igång alla opiat receptorer. Man kan säga att jag har haft mitt första återfall. Jag tänkte liksom inte ens så. Jag lånade ju bara några dolcontin av mamma för att jag hade så förbannat ont. Blev ju inte nå nåt sätt påverkad utan mådde normalt bra som alla ni andra mår. Jag tog ju inga tramadol...Jaja- kallas väl återfall i alla fall. Då kanske det inte spelar någon roll vad man tagit liksom. Jag menar gamle Hans som varit alkis och alltid druckit wirre under alla åren får för sig att bli nykter. Detta fungerar ungefär 3 veckor. Näs
ta gång han träffar gänget sitter han och sippar på en öl. Öl?! säger dom andra. Du dricker ju wirre och det har du alltid gjort! Jamen återfallet kanske kändes lite mindre och inte så farligt med nån öl sådär..

Har alltså sen fredag mått skit och förstod först inte alls vad det handlade om. På Lördag hade väl alla opiater börjat ta slut i depåerna och det är då jag börjar må så akut dåligt. Funderade faktiskt om jag var tvungen att åka upp till närpsykiatrin i Sunderbyn men ännu har jag valt att avvakta. Jag pratade i stället med en tjej från missbruksenheten och det kändes lite bättre sen. Eftersom jag åt en 30mn dolcontin på lördagen för att ens kunna åka på apoteket så borde den ju snart vara ur systemet... lite orolig för hur jag ska må då.
Så om någon som har ett missbruk med tabletter bakom sig kan jag bara säga att ta ingen! Man blir fast igen för första stund. Alla receptorer i skallen minns och sen gör den allt för att du ska sätta i dig drogen. Det är därför det uppstår såna jävliga abstinens. Drogen är Listig, smart och stark! Den ger dig ångest, starka smärtor, illamående, sömnsvårigheter mm bara för att du ska ta drogen igen. Drogen är stark som faaaan. Jag hoppas att jag och alla andra som kämpar med ett missbruk ska segra och ta död på den där drogen och leva livet utan droger.

Kram på er

3 kommentarer:

  1. Skickar dig en styrkekram och en påminnelse om att detta fixar du! Hästtjejer är starka tjejer:)

    SvaraRadera
  2. Åh gumman! Alla får ngn typ av återfall, förr eller senare. Och med dina smärtor är det inte ett dugg konstigt att du ville känna lite lindring...å så blev det. Men jag tror alla behöver gå igenom det för att fatta vad som sker i ens kropp. Bra gjort att du tittade in i din spegel å såg vad som skett. Älskar dig, så kämpa på gumman. Du måste antagligen informera Umeå läkaren oxå, så inte frestelsen kommer på nästa recept. Varmaste kramen. Moster

    SvaraRadera
  3. Tack Linda det värmde!

    Jadu moster... det är så svårt. Har så pass ont nu så skulle ur smärtsynpunkt behöva morfinpreparat. Läste på kartongen om oxycontin som ju är mycket starkare än tramadol. Det stod mot väldigt svåra smärtor. Det räcker nog för dom att se mina röntgenplåtar så inser dom hur ont jag har och därför skriver dom även ut starka tabletter. Dock var det bara ett uttag och har aldrig mer tänkt ta morfin utom då jag måste som vid operationer.

    kram till dig!

    SvaraRadera