fredag 31 augusti 2012

Hästnördar

Klockan var närmare 07:54 när jag hämtade upp mina trogna följeslagare och personliga assistenter för att åka mot stallet och dagens häst verksamheter. Pernilla ska alltid borsta tänderna först(det gjorde hon sist också) så därför blir vi alltid några minuter sen men Magnus som tydligen redan borstat sina tänder eller så struntade han i det men han satte sig i bilen på uttalad tid-det är ordning på schackfolket! Man kan ju liksom inte gå och borsta tänderna mitt i ett spännande drag i schack så jag tror han har lärt sig planera det där.

Fick all hjälp jag behövde och jag tror nog att Magnus innerst inne är en hästtjej som vill börja rida och vara med på ryktrallyn, vara med på spökkvällar, borsta svansar och fläta manar men han törs inte stå för den sidan av honom ännu. Tror dock att vi inom en snar framtid får en ny ridelev som leder in sin välpolerade häst i manegen och visar var skåpet ska stå. Tror han har det där inom sig.
Varje gång lär han sig nåt nytt och idag fick han lära sig att hästen har lättare att tugga äpplet om man lossar på nosremmen och även hur man drar sadeljorden.

Thåtte är nog Sveriges- kanske världens snällaste häst. Då jag äntligen kommit mig upp på pallen så skulle hästen stå tillräckligt nära så jag fick in foten i stigbygeln. Då kom vi på att hästen stod åt fel håll och att det nog var bättre för mig att sätta fel fot (det friskare högerknät) i stigbygeln först men det var så avigt så vi började om från början, leda runt Thåtte, knuffa in honom tillräckligt nära pallen så jag kunde ta mig upp men
 nää... det var nog ändå ingen bra ide för kände att jag inte skulle kunna lägga tyngden på vänster ben så Thåtte fick snällt gå några varv till runt den där pallen innan ryttare och häst var i någorlunda samklang och  hästen var nog nära så den icke atletiske ryttaren tog sig upp. Kan i vanliga fall inte läsa hästars tankar men idag så hörde jag klart och tydligt att " vad fn håller ni på med?"

Vet inte varför men har enormt svårt att sitta ner i traven p.g.a smärtan i knät. Lättridning är ju helt uteslutet men kan inte ens sitta ner och sitta på Thåtte är ju som att sitta på ett moln. Av någon anledning går skritt och galopp riktigt bra. På nåt sätt måste ändå något röra på sig i knät i traven och det känns som knivar och om någon ortoped/sjukgymnast läser detta så tar jag gärna emot tips hur man kan linda knät så det bara går att böja bakåt och blir stabilt i sidled. Har jag foten i stigbygeln och trampar ner hälen och håller benet rakt ut en bit från hästen går det bra men tja.... då har man liksom inte den kontakten man vill ha med hästens sidor.
Bäst är ju att rida utan stigbyglar men just nu har jag ingen balans och inga muskler så då sitter jag nog på marken och äter sand fortare än jag hinner säga e-legitimation.
Ner kommer man alltid och det går bra om man har en lång Magnus, en pall, en krycka och en Pernilla som håller i hatten. 

Tala om att detta blev ett nördigt hästinlägg :) men det var såå kul.
Hämtat mor på loet som har permis över helgen och hon såg allt annat ut än pigg och hade väldigt ont så jag hade ju gärna sett att hon stannat i Umeå men dessvärre kan inte jag bestämma det.
Nu ska jag köra bilar ner i magen, ta en värktablett och bara vara. Ridning är det bästa som finns men måste erkänna att jag får lida en del efteråt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar