fredag 25 mars 2016

Låååååååååååång fredag

Det finns för mig tre grader av smärta. Smärta 1 går att stå ut med och jag kan även koppla bort den stundtals. Det molar i knälederna men denna smärta går att stå ut med.
Smärta 2 är värre. Då är det svårt att försöka tänka bort den och man rör sig så lite som möjligt. Här behövs smärtstillande.
Smärta 3 är överförjävlig. Man halvgrinar och pratar osammanhängande för det går inte att prata normalt. Tankarna är ett enda virrvarr och man tror att man ska bli galen. Man vet inte riktigt vad man gör och det var vid smärta som denna jag fick extra vak i Umeå. Jag visste helt enkelt inte vad jag gjorde så ryckte bort syrgasen och droppet för hade sådan panik.

Här kommer smärtlindring in. Dessvärre har det i regel gått för långt så det tar lång tid innan någon lindring ges och den som ges är ofullständig. I mitt fall var det än mer komplicerat. Som jag berättat tidigare får jag subutex som är en stark opioid morfin. Sub går på receptorerna i hjärnan och blockerar dessa. Subutex sitter så hårt fast och "Tar över" receptorerna och knuffar bort andra morfinpreparat så dom inte komma fram (väldigt förenklat) Den fungerar lite som antabus. Den stora nackdelen är att det inte går att smärtlindra mig med annat morfin pga detta. Det hjälper ingenting då receptorerna redan är upptagna. Det var därför jag hade så fruktansvärt ont i Umeå. Shunten i ryggen hjälpte nog till och oxycontinet började hjälpa allt mer då subutexet lämnade kroppen.

Jag var ju så glad över att ha slutat med subutex men har nu pratat med min läkare på smärt och han ville sätta tillbaka det igen. Fördelen är att jag bara behöver ta den en gång per dag och håller mig hyfsat smärtfri. Ska få börja sköta den alltmer själv. Nackdelen är att den ska delas ut varje morgon och alla kontroller som också skulle börja glesas ut.

På morgonen fick jag vänta till 11 innan någon kom...det är hemskt att behöva ligga och vänta och ha ont! Hela dagen går ju åt.

Varit så skönt att vakna i sin egen säng. Vaknat flera gånger och undrat var jag varit.

Glad påsk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar