onsdag 9 mars 2016

Subutex

Jag är-så ursäkta mig jäkligt glad över att jag inte längre tar subutex mot smärtorna. Subutex och metadon ingår i ett program förkortat Labo här i sunderbyn. Dessa läkemedel ges främst till personer som missbrukat opiater och heroin och i stället för att jaga drogerna på gatan får man i stället åka till s-byn varje dag och få sin dagsdos som är noga uträknad av ansvarig läkare. Många är dom som fått ett liv tillbaka men jag trivdes inte alls med dom hårda bestämmelserna runt om och det kändes förnedrande och var oerhört krångligt. Jag fick subutex mot både smärta samt tidigare opiat missbruk men blev mest avtrubbad och har provat bättre medicin mot smärta.

Då du skött dig några månader får man ta med medicinen hem en dag och glesas sen ut så du bara behöver hämta några dagar. Kan inte riktigt hur det fungerar. Du måste lämna kissprov för att bevisa att du inte tar andra droger för då blir man avstängd. Jag tyckte allt detta var hemskt. Eftersom jag inte tog mig till sjukhuset kom en sköterska hem varje morgon. Jag kunde få ligga och ha ont länge samt behöva uträtta mitt behov men visste aldrig när urinprov skulle tas och kunde jag ej lämna så fick jag ingen medicin. Då man tog medicinen skulle sköterskan vara kvar tills dom smält och en del tittade t.o.m en i munnen.

Varje gång jag var inlagd var det samma tjorv. Tabletterna fanns aldrig trots att dom ges flitigt i programmet. Fick vara kvar på sjukhuset två gånger flera dagar för att kommun och landsting ej kunde komma överens om hur och var subutex skulle förvaras och vem som skulle hämta ut det på apoteket...

Slutade nu i samband med operationen. Det är väldigt svårt med smärtlindring då man har subutex för att receptorerna blockerar övriga morfinpreparat som antabus ungefär. Har du subutex i kroppen kan du tillföra hur mkt annat morfin som helst men det gör ingen nytta. Läkarna hade då i stort sett bara metadon att ge och det vägrade jag. Det är extremt mkt starkare och ville absolut inte bli beroende av det! När subutexet börjat gå ur kroppen kunde jag smärtstillas med vanliga morfin tabletter men jämfört med sub var dom betydligt svagare och det är därför jag haft så ont. Har ju även haft abstinens från subutexet så jag har mått bättre men nu jäklar är dom borta och ingen behöver komma varje morgon! :)

Ska träffa smärtläkare på måndag för att lägga upp en fungerande plan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar