fredag 3 februari 2012

Positivt och negativt

Det gäller att tänka positivt- att kunna hitta något bra i allt som sker. Men jag kan genast skriva under på att det inte är så lätt alla gånger. Man har alltid ett val hur man ska hantera saker och ting. När något känns jobbigt och svårt kan man antingen försöka göra det bästa av situationen eller lägga sig under täcket, stirra i taket, fundera, älta och bara tycka att allt är hopplöst och orättvist. Personligen hanterar jag jobbiga saker med båda varianterna. Blir det för mkt för mig kan jag ha någon "stirra i taket" dag då jag bara vill vara i fred med mina tankar."Stirra i taket" dagar är dagar jag behöver för att bearbeta saker och ting och komma på ett sätt att hantera det som känns jobbigt. Efter den/dom dagarna brukar jag "ta tag i livet igen" och försöka hitta något positivt med det som sker/skett men det är inte alltid lätt!


* Ny operation av benet:/negativt
 Känns väldigt jobbigt då jag vet hur lång tid det tar för mig att läka ihop, jag måste gå på kryckor, inkomstbortfall, kan ej rida och inte träna på samma sätt, smärta och väldigt tråkigt att bara gå hemma. Inte kunna städa och handla och därför vara beroende av andra (nåt jag har svårt för)

Positivt: Kanske kan benet bli bra en gång för alla, bli rakt/rakare som i sin tur gör att jag inte får ont överallt annars pga felbelastning. Jag får sova så länge jag vill på morgonen, läsa skvaller och böcker hela dagarna och får en paus från jobbet och hämta krafter. Jag kan "utnyttja" andra att städa åt mig och när dom lika är i gång så behöver avloppet rensas, fönstrena putsas och ugnen rengjord ;) mkt viktigt!

Bestående skador i båda knälederna/negativt
Ja rubriken säger ju allt...smärta, rörelseinskränkning, stelhet och det hindrar mig att utöva vissa fysiska aktiviteter.
Positivt: Här är förslag varmt välkomna för jag ser inget positivt i bestående skador...

Divertiklar/magproblem/risk för nya bukhinneinflammationer/negativt
Enorm smärta, man kan faktiskt dö av akut bukhinneinflammation, utsättning av alla reumamediciner igen som innebär ledskov/ev sjukskrivning och allt vad det innebär.
Positivt: eftersom jag nu vet att jag har risk att få återfall så tvingas jag att äta bättre, dricka mer vatten, äta regelbundet och försöka hitta en motionsform som fungerar och detta påverkar hela kroppen på ett positivt sätt.

Inkomstbortfall/sjukskrivning/leva på F-kassan/negativt
Mindre pengar att röra sig med, tar evigheter innan man får första utbetalningen och man blir efter med räkningar. Tråkigt att vara sjukskriven och bara gå hemma.
Positivt: Kanske kan jag bli mer ekonomisk ;) kan inte köpa på mig massa toppar och får fluffigare garderober.

Nu orkar jag inte skriva om allt som bekymrar mig just nu och även om jag är rätt personlig i min blogg så vill jag inte lämna ut mig fullständigt. Ovanstående rader är exempel på att man kan hitta positiva saker i negativa saker men ibland får man tänka länge. I vissa situationer kan jag helt enkelt inte hitta något positivt. Ser inte något positivt i krig, svält, djurplågeri, katastrofer osv hur länge jag än funderar!

Det är nog ingen ide att gräva ner sig i alla fall för förr eller senare måste man gräva upp sig. Det är fullständigt tillåtet att vara under isen, känna sig nere och bara vilja vara för sig själv en period. Ständiga motgångar påverkar människan negativt men vi är också starkare än vad vi tror. Motgångar ger även livserfarenhet, gör dig stark och vana i att hantera jobbiga situationer. Har man varit med om många jobbiga saker så gräver man inte ner sig om man vaknar en dag och är täppt i näsan. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar