tisdag 17 januari 2012

Kurs

Det tog mig två dagar att diska "Pernillas" disk men det gör ingenting för tycker om henne i allafall. Pernilla brukar ofta diska halva diskar men det var nog första gången jag diskade halva en dag och den andra halvan nästa dag. Har inte riktigt förstått det där med att bara sluta mitt i disken. Nu kan man ju tro att hon använt alla tallrikar, glas och bestick som fanns och det gjorde hon nog nästan också men hon är en jäkel på att laga inbakade saker och hennes moster äger en guldhamster.

Kurs dagarna två ute på Sunderbyfolkhögskola. Mkt lärorikt och intressant och vi har fått nya verktyg till vårat jobb med kunderna för att dom ska få ett sånt självständigt och meningsfullt liv trots psykisk sjukdom.
Jag och en kollega ska börja jobba med en av våra kunder utifrån materialet vi fick (en hel pärm) och vi tänkte starta med kapitlet "en meningsfull vardag". Man måste tydliggöra målen och bryta ner dom i delmål och framför allt framhålla dom positiva vinsterna man får ut av att ex ta en promenad per dag, prata med minst en person på en dag och kanske såsmåningom kunna ha en sysselsättning några timmar i veckan.

Denna kund som vi tänkte börja arbeta med utifrån dessa verktyg har också svårt för att förstå kroppsspråk och nyanser och man måste vara väldigt tydlig med vad man säger för annars kan det helt missuppfattas. Många av dessa personer förstår inte och kan inte tolka samtal som vi gör, förstå ironi, skämt och tar allting bokstavligt talat. då kan allt bli väldigt fel ibland. Ett ex är en kund som vägrade äta middagen då en av personalen sagt att " Kurt" lagt ner hela sin själ i maten för inte kan man äta mat om en själ ligger där i!

Nä nu betapeth med Anna och sen zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

1 kommentar:

  1. Hahaha jag dör! kanske du har färdigdiskat till sommaren då.. Nämen vet du vad, jag är bäst på att dra fram, du kanske förstår varför jag vill ha en diskmaskin?! hehe

    Rätten jag gjorde heter Quesadillas.
    Kram

    SvaraRadera