onsdag 30 mars 2011

Hästnörderi

Gårdagens ridpass var mkt givande och passade mig mkt bra. Vi fick börja med att skrittjobba hästarna och försöka få dom i en lägre form, söka sig nedåt och skritta på bra framåt. Jag red en häst som heter Robyn och den vill gärna knäppa av i nacken och "bita sig i bringan" och den kändes lite spänd så mitt (och ridlärarens) mål var att få henne avslappnad och bli lägre i formen. Vi forstatte samma arbete i trav och gjorde många övergångar och jag fick en Aha upplevelse att man faktiskt inte behöver rida så mkt i varje moment. Jag vill gärna rida på mkt framåt som att jag har "stulit hästen" och använder ofta mer hjälper än vad som är nödvändigt. Därför har jag alltid haft lättare för att rida hästar med mindre egen motor än hästar som gärna springer iväg som försvar.

Tror att jag använder handen mer än vad som krävs vid ex övergång från trav till skritt eftersom jag är så svag i bålen och inte orkar "sitta" in i avbrottet. Robyn var lite som Thåtte- man behöver bara använda små hjälper och försöka få hästen avslappnad och låg. I galoppen kändes hon först lite istadig och laddad och jag blev lite rädd för att jag skulle flyga av (med allt vad det skulle innebära) tvingade mig dock till att fatta några galopper till och då gick det bra. Kan känna mig lite osäker på nya hästar och måste komma igenom det men har alltid i bakhuvudet att jag inte får ramla av då det säkert skulle innebära ett benbrott eftersom jag så lätt bryter ben. Om hästen far iväg då jag fattar galopp och känns laddad så har jag liksom en spärr i huvudet som säger att jag ska bryta av och inte galoppera. Andra halvan av huvudet säger att det inte händer nåt och att jag ska fatta galopp på nytt och det brukar ju gå bra. Inte alltid lätt då två hjärnhalvor bråkar :)

Tyckte att Robyn var rolig att rida och framför allt så passade hon mig fysiskt eftersom hon inte krävde så mkt ridning utan sprang på bra själv. Hon var även mjuk att sitta på och tog inte så mkt "energi" från mig. Det är samma då jag rider Thåtte- han är också lättare att rida, mindre fysiskt krävande än många andra hästar. Man använder så många muskler då man rider och eftersom jag inte syresätter mina som man ska så påverkar det andningen i hög grad. På ex Thåtte och Robyn behöver man inte använda musklerna lika mkt... svårt att förklara :) Hur som helst var det ett otroligt nyttigt pass!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar