lördag 10 december 2011

dreggelpelle

Alltid undrat varför Zambo dregglar och har munnen full av saliv då han är sådär extra kelig. Han ligger på min mage och myser och jag får blöta fläckar på kläderna- mindre trevligt. Idag har jag dock hittat på nätet varför katter gör det. Trodde min var ganska ensam om det beteendet men tydligen finns det fler sickelpellar där ute. Dregglandet är det ultimata kärleksbeviset från en katt och då dom är kattungar och diar så produceras saliv i munnen som blandas med mjölken för att underlätta matspjälkningen. Han ser mig nog som sin mamma och återgår till kattungestadiet. Zambo har även den egenheten att han ska "snutta" i mitt hår. Om jag själv får gissa varför så kanske håret påminner om pälsen hos mamman. Jag ska alltså vara glad och tacksam över att få blöta kläder och lite sickel i håret. Han får dock inte alltid sin vilja igenom för är håret nytvättat/rent så sätter jag upp det i en tofs så att han inte kommer åt :) han blir lite sur då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar