torsdag 8 december 2011

ortopeden

Ortopeden idag och lika jävligt i ryggen. Måste säga att sjukvården ibland är under all kritik. Då jag lika var hos en ortoped så frågade jag givetvis om vad han tror jag har i ryggen. Saken är den att om man är där för ett knä så kan och får man absolut inte fråga om något annat så där fick jag inga svar. Jag kan förstå om man har en akuttid (15min) och vill ha svar på ex en krånglande mage hos ortopeden men jag hade en vanlig tid och enligt mig är rygg/ben väldigt ortopediskt. Det där med att se hela människan?

Planen är att gå in i knät via titthål och förhoppningsvis är det minisken. Är det inte minisken och knät ser skadat/förslitet ut så får jag såsmåningom en ny konstgjord knäled. För att kunna få en konstgjord knäled måste dom först ta ut alla skruvar och plattor i benet och sen ska benet "vila" under några månader innan operationen kan göras. Då blir det tre operationer i stället för en. Om det finns någon där uppe så väljer jag alternativ 1. Snälla! Kommer bli en lång väntan innan jag får veta men hoppas på att det ska gå hyfsat fort (fast det gör det ju aldrig)
Det var bara en aning svårt att koncentrera mig på knät och berätta om smärtorna där när jag samtidigt hade så ont i ryggen som liksom tog över.

Stannade till och vilade på en bänk på sjukhuset och då kom det en gammal dam och satte sig och började prata. Hon berättade om när hon fick ischias och var gravid. Dom hade ingen toalett eller rinnande vatten och hon kom inte upp ur sängen. Hennes man bar henne till en hink där hon gjorde sina behov. Detta var dagen före midsommarafton och på midsommarafton kom gäster varav en bar ut henne så att hon kunde sitta och vara med och fira lite. En mkt söt liten dam och jag är glad att jag i allafall har en toalett och rinnande vatten! Apropå söta tanter så saknar jag ibland jobbet inom äldreomsorgen massor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar