fredag 10 januari 2014

Tankens kraft

Att våra tankar påverkar oss till allra högsta grad vet nog dom flesta. Om du ständigt tänker negativa tankar och ältar din hopplösa situation dagarna i ända så är det svårt att komma ur spiralen och du kommer bara att må ännu sämre. Jag är väldigt bra på att älta saker och ting. Ibland är jag så less mina egna tankar så att jag har stor lust att auktionera ut dom på närmaste auktion. Har förutom att försöka acceptera och göra det bästa av varje situation påbörjat detta med att tänka mer positivt. Jag kan absolut skriva under på att det är svårt som f.n vissa dagar och jag lyckas definitivt inte varje dag.
Tror det krävs övning och tålamod att förändra ett tankemönster. Försöker ersätta varje negativ tanke med en positiv. Ett exempel kan vara att jag ligger i sängen, har mycket ont och allmänt är missnöjd med situationen. Försöker då vända det till att jag i alla fall har en stor skön säng att ligga i, att jag har tak över huvudet och synen med mig så att jag kan läsa skvaller eller böcker. Lyckas inte heller med detta varje dag.

Det finns negativa och positiva triggers. En negativ trigger är om du ex ramlat av din häst och slagit dig svårt. Detta gjorde dig rädd för att rida igen. Detta ledde till många negativa känslor och tankar kring ridning och eftersom du inte satte dig i sadeln igen och angrep "faran" utan bara lät tiden gå så får du nu ont i magen bara någon pratar om hästar och ridning. Negativ trigger.

Positiv trigger. 


Man kan också lära sig att använda positiva triggers. Om man ex brukar meditera, göra avslappningsövningar, ligga på spikmatta eller bara dumglo i soffan kan man under tiden tänka på orden lugn och avslappnad och tänka på andningen. Om man gör detta regelbundet så kan det tillslut bara räcka med att tänka dom orden i stressiga situationer för att bli mer avslappnad. Att medvetet ta ett några djupa andetag i varje reklampaus kan också vara en avspänningstrigger. 

Fyll på med mer positiva konstruktiva tankar så får färre av de negativa tankarna plats. Låt dina tankar vara mer här och nu, istället för i det förflutna eller i framtiden. Då hushållar du bättre med din energi och klarar bättre dagen idag. När du är mer närvarande i det du gör ökar livsglädjen och du känner dig mer tillfreds med livet.

Man kanske kan tro att jag fått någon uppenbarelse eller att det helt snurrat om med tanke på mina ibland " djupa" inlägg men så är inte fallet :) Är nog en sökare och just nu söker jag vägar till att må bättre. Har alltid varit intresserad av psykologi och hur kropp och psyke fungerar och framförallt deras samspel mellan varandra. Jag läser om ämnen som intresserar mig och försöker tillämpa dom jag tror på och sen delar jag med mig här på bloggen lite.  Är alltså ingen expert i ämnet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar