onsdag 29 januari 2014

visualisera mera

När jag var på kinesiologin fick jag reda att man kan träna i sängen eller soffan. Lät som det perfekta upplägget! Det går till så att man tar tre djupa andetag och sen föreställer man sig att man åker till gymmet, sätter sig i maskinerna och tränar, promenerar på bandet eller vad man nu vill göra. Forskare har visst påvisat att det uppstår en viss aktivitet i musklerna av detta om man tillämpar övningarna regelbundet. Nu blir det ju inte på många vägar samma resultat som om man åker och tränar men ändå :) Fick också uppgiften att göra på samma sätt men att föreställa mig att jag ex åker och rider. Man går igenom alla moment i huvudet som man skulle ha gjort på riktigt. Ridning och hästarna är ju nåt jag saknar oerhört mycket men man kan tydligen lura hjärnan att bli "glad" om man visualiserar saker man tycker om för hjärnan kan inte skilja på om jag visualiserar eller gör det på riktigt. Fiffigt. Så nu försöker jag åka till stallet och rida varje kväll :) har dock liiiiite problem med koncentrationen så tankarna far iväg men antar det är en träningsfråga. På samma sätt föreställer jag mig att såret läker och att knät och leder inte alls gör ont... går sådär.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar