torsdag 16 december 2010

Less

Fick igår beslutet från F-kassan som drar in min sjukpenning f.r.o.m idag. Dom skriver:

Grundprincipen för rätt till sjukpenning är att man ska arbeta deltid varje dag. Vid 75% ska man jobba 6 timmar per dag. Du arbetar enligt det schema du skickat in till oss vanligtvis 7 timmar och 30 minuter vid varje arbetspass. Direkt i anslutning till detta går du på jourpass med sovande jour och efter det går du på ett pass på 7 timmar och 30 minuter igen. Vid jour finns du tillgänglig hela tiden och bedöms därmed kunna arbeta om behovet uppstår denna jourtid. Eftersom du arbetar mer än 6 timmar/dag+jourtid så bedöms inte din arbetsförmåga vara nedsatt med 25% och du har därmed inte rätt till sjukpenning.

Dessa journätter har vi i snitt en gång i veckan och utöver det jobbar jag oftast 6,5 timmar. Jag jobbar dock aldrig mer är 75% under en månad. Dom tar inte alls i beaktning att det viktigaste för mig är sammanhängande ledighet på upp till en vecka då jag kan vila och hämta krafter samt boka in ex sjukgymnastik. Pga mina journätter samt 25% sjukskrivning är det möjligt för mig att lägga längre ledigheter på schemat. (vi lägger schemat själva i timecare) 

Har idag pratat med min arbetsledare som fixat ihop heltid åt mig f.r.o.m idag. Har fått lägga in semesterdagar samt ta ut all min komp för att få ihop schemat. Den nya schemaperioden för oss börjar den 10 januari och jag lägger då heltid. Kan och orkar inte jobba heltid men har inget val för har inte råd att bara jobba 75% utan ersättning. Orkar inte ens skriva mer om detta nu för blir bara så jävla ARG! Och BESVIKEN.

Har förövrigt träffat en väldigt gullig läkare idag på Hermelinen. Han var väldigt bekymrad över hela min situation med diverse hälsoproblem och nu också tvingas till heltid. Han har ordnat så att jag ska få med mig nån slags utrustning hem som mäter syre och koldioxidhalten då jag sover och på så sätt se om jag har andningsuppehåll och hur långa dom är. Skulle ta ca en vecka. Har också fått nåt slags akut cortison som jag ska prova ta inför ex ett ridpass. Då jag berättade att jag red och hur viktigt det var för mig berättade han att han hade islandshästar och vi började prata om hästar och ridning. Han berättade om deras special gångarter och hur man tävlar i det och att han med sin islandshäst vunnit mot ett engelskt fullblod :) kan visst gå väldigt fort på dom små. Han gav mig även adressen till en kvinna som äger islandshästar om jag var intresserad av att komma ut i skogen. Gulligt va! Han sa att : Med allt ditt elände är det jätteviktigt att du kan fortsätta rida för både leder, muskler och välbefinnandet!
Hoppas bara dom hjälper!

Kan bara säga att jag är så fruktansvärt less min situation och alla j-la sjukdomar och hälsoproblem. Har så mkt konstiga symtom, värk, inflammationer, trötthet, infektioner och tungt att andas att det ibland känns som om jag ska drunkna- att jag inte orkar ta mer. Det blir bara alldelens för mkt och jag reagerar med att bli helt nollställd/apatisk. Törs liksom inte släppa fram känslorna inför allt elände för att jag är rädd för reaktionen och därför stänger jag in dom i stället och det är inte särskilt bra...
Är jag i en bättre period i lederna så får jag i stället frakturer. Då frakturerna läkt får jag andra frakturer. Pga frakturerna belastar jag fel och får värk i hela kroppen. Har jag jätteont i vänster ben, knä och fot så belastar jag mer på höger och då får jag frakturer...utöver det andningsproblematik, trötthet, magkatarr, högt blodtryck, infektioner och inflammationer i dom flesta lederna. Känns som om allt bara går runt och att jag aldrig hinner hämta andan.

Ville bara skriva av mig lite och det är ju min blogg så därför gör jag det :) ingen behöver läsa om dom inte vill. Det var allt för nu.
Kram till er.

6 kommentarer:

  1. Hej kusin! Va jobbigt för dig med alla problem :( Det är viktigt att få skriva av sig ibland! Ha det så bra och krya på dig! kram Alexandra

    SvaraRadera
  2. Hej gumman!! Ja ibland är livet inte snällt. Brukar läsa din blogg med :) Ha en riktigt fin jul och gott nytt år. kraaaam!

    SvaraRadera
  3. hej vännen.
    det är så tråkigt att läsa om försäkringskassans beslut och hur du mår och så.
    Man kan ju tycka att gud skulle kunna fördela bördorna på andra med, så man slipper dra dessa tunga last själv.
    hoppas det blir bättre för dig..med allt.
    Och att försäkringskassa folket skärper sig och inser vad dom hålller på med.
    och hoppas att du blir bättre i allt nu.
    du vet...
    2011 ska ju bli det bästa året i våra liv.
    sköt om dig och kram.
    /emmah

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Ja det är oerhört tråkigt då man känner sig orättvist behandlad och hemskt då man inte själv kan påverka sin situation ( ja du vet ju hur det är)Tusen tack gumman för omtanken och vi får verkligen hoppas att 2011 blir vårt år! :)Hoppas verkligen du också blir bättre! Det är vi värda! kraaaaaaaaam!

    SvaraRadera
  5. Hej Gumman! Så ledsamt att FK överhuvudtaget kan göra ngt sådant här mot dig. Går det inte att överklaga? Du verkar ha fått en himla bra doktor, hoppas det kan ge ngt svar ang syre och koldioxidhalten. Jag förstår mig inte på FK och deras beslut. Kanske kan din läkare påverka? och du skriver om hur du jobbar med hjälp av din arbetsledare?? Gå runt deras underliga system? Äch, jag blir så arg när dom gör så där. OM dom hade en aning om hur du har det skulle dom skämmas!! Jä..a skit! Men visst ska 2011 bli ett nytt och J..a anamma bättre år. Stor varm Kramiz,
    Moster Eva

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Har överklagat och min läkare har skickat ett jättebra intyg och min arbetsledare har pratat med dom... hjälpte inte ett dugg :(
    Dom är fan inte kloka alls...
    Kram!

    SvaraRadera