torsdag 12 augusti 2010

Resan

Jag och mamma har haft en underbar vecka som tog slut alldelens för fort :( Vädret har varit toppen med sol och värme varje dag. Hotellet var enkelt men rent och familjeägt med mkt trevliga ägare. Greker är ett trevligt folk även om dom kör som galningar och vi höll på att bli överkörda av både bilar och åsnor :) Vi har badat, solat, strosat, ätit mkt gott samt gjort en utflykt till otroligt vackra Lindos med båt som tog 2,5 timme enkel väg. Väl framme där fick man göra vad man ville i ca 3 timmar och vi promenerade upp i bergen/byn samt käkade och shoppade lite samt badade på den underbara stranden. Man hade möjlighet att rida åsna upp till byn men det ville vi inte stödja. Det var inte bara en åsna där utan det fullkomligt vimlade av dom och man fick tränga sig mot väggarna för att inte bli överkörd. Man skulle båda parera åsneskiten samt akta sig för galna åsneägare då dom kom i full karutta sittandes på en och en annan på "släp".
Efter den dagslånga utfykten var vi så trötta att vi inte ens orkade ut och äta på kvällen och jag åkte båt många timmar efter det jag stigit av. Kan tillägga att det var den varmaste dagen också med en temperatur på 48! grader. På vägen hem fick man hoppa i och bada från båten och det hoppet var lite väl i högsta laget och trodde jag skulle slå ut trumhinnorna samt kvävas av saltvattnet men jag överlevde :)

En annan dag åkte vi in till Rhodos stad och strosade runt samt åt underbar Tortellini. Ja... ni hörde helt rätt. Jag och mamma har klarat av att hitta rätt buss och komma både till och från Rhodos stad (ca 2 mil) även om vi fick fråga sisådär 10 busschaufförer på vägen hem då det inte stod på bussarna vars dom skulle! Vi har faktiskt inte gått vilse en endaste gång på hela resan och allt har flytit på jättebra. Mamma var dock lite vild där en gång och skulle gå åt helt fel håll och dessutom är hon som en ren i trafiken. Har fått öva på min Engelska och omvandla valutor och räkna ut dricks :) Har även fått en ny favorit drink- Black russian. otroooligt god! Men vi var väldigt skötsamma då det kom till den delen men mysigt att ta en yatzy och en liten drink i kvällsvärmen innan middagen.

Vi blev även adopterade av en underbart gullig pojke som just fyllt 6 år från Sthlm. Han ville hellre vara med mamma och mig verkade det som. Mamman verkade rätt knepig och gick iväg till ett supermarket i 1,5 timme och lämnade honom på hotellet?! Vi tog dock hand om honom men det var inget vi hade kommit överens om med mamman. Verkade vara ett mkt ensamt barn som sökte trygghet i oss- då jag badade i poolen kom han ner och satte sig med benen i kors och pratade som bara den. Då vi åt frukost kom han till oss och nu då vi steg av planet så stod han med oss då vi skulle hämta ut väskorna. Mamman drog iväg med honom så vi hann aldrig säga hej då :( Han var väldigt bekymrad om min fotled och att jag skulle få ut mina mediciner. Han frågade så fort jag kom tillbaka till hotellet hur det hade gått. Svarade att jag hade fått ut dom på apoteket och då tittade han på mitt ben/fot och sa: Ja-det ser faktiskt bättre ut! Han blev mkt besviken dom dagarna jag och mamma inte skulle vara på hotellet och tyckte inte alls vi skulle åka nånstans :)

Resan kan sammanfattas som väldigt bra. Har dock haft mkt problem med fotleden och tror det är mer än bara en inflammation- kan vara en stressfraktur så får ringa reuma nån dag. Det var även beklämmande att se alla magra katter som sprang omkring och vem ska nu mata dom då vi åkt? Mamma tog även hand om en bedårande hundvalp en morgon som sprang lös i trafiken och som rymt från huset där den bodde. På vägen hem från Rhodos såg jag även en stor hund som just blivit överkörd och en kille som hjälpte den upp på väggrenen från trafiken. Den såg livlös ut men hoppas den klarade sig! hade önskat att jag inte sett det..
Vägen hem var rätt jobbig då vi var tvungen att checka ut kl 12 och flyget hem gick inte förrän 0445. Varken jag eller mamma hör heller till den skaran som kan sova sittande. Dessutom satt det en ca 4 årig flicka framför oss som var vaken HELA tiden och som skrek och gormade och en mamma som inte sa åt henne utan hon fick uppföra sig precis som hon ville. Sovit nån timme då jag kom hem men min egen kisse har fortfarande inte kommit tillbaka till mormor så ligger bara och funderar på vad som hänt honom. Ska dit i morgon på förmiddagen och leta :(  HOPPAS att han är välbehållen någonstans!!!!
Nedan lite kort från resan.