måndag 28 februari 2011

Vååååår

Det är vår i luften, solen skiner, katten är glad, jackan är öppen och tiptopparna lurar i frysen. Tänk om man gick i skolan nu och hade haft sportlov och ägt slalomskidor och hela knän och fräna slalomglasögon,en dyr sportjacka,självlysande pjäxor,varm choklad och ostsmöråsar och en ryggsäck att förvara det hela i.
Men man kan inte få allt här i livet. Gjorde faktiskt varm choklad på äkta kakao här om kvällen och doppade ostsmörgåsar (torra utan gluten) och idag har jag kollat på skidor på tv och haft solglasögon då jag körde bil- alltid nåt.

Varit på sjukgymnastiken idag före jobbet. Har äntligen fått veta varför jag har så svårt att andas in. Sjukgymnasten mätte runt bröstkorgen skillnaden mellan in och utandning i cm med måttband. Det ska skilja ungefär 7-10 cm. Då är bröstryggen flexibel och rör sig som den ska och rätt mängd luft går att dra in. För mig var skillnaden bara 2 cm och jag har tydligen väldigt stel bröstrygg och får inte i mig syre som jag ska och blodet blir inte tillräckligt syresatt. Sjukgymnasten trodde även att min sjukdom gör att jag har aktiva inflammationer i rygg/bröstrygg som också påverkar.

Rådet jag fick var att träna kondition på ex crosstrainer/cykel samt göra rörelser som mjukar upp bröstryggen så att den inte blir så stel. Anpassad träning var viktigt. Ska även få behandlingar hos sjukgymnasten som är bra för dessa problem. Ska till ortopeden i morgon och ska då be henne dra ut mina journaler från röntgen av bröstryggen som sjukgymnasten ville ha som underlag och se hur vi ska gå vidare.

På jobbet nu. Har rast och ska gå och äta lite middag.
Ha en bra kväll. /L

2 kommentarer:

  1. Nu jäklar ska kommentaren komma fram, hur många gånger jag än måste försöka. Är Tip Top-beroendet kvar? Härligt med vackert väder!!

    Kram A

    SvaraRadera
  2. åååå vad trevligt med kommetar! Bra att den kom fram! Tip Top beroendet ligger och lurar i vassen och lär komma fram med full kraft i början av juni tror jag.
    Kram!

    SvaraRadera