onsdag 6 april 2011

Det perfekta livet

Vad innefattar det perfekta livet? Finns det verkligen någon som lever det perfekta livet? I mina tankar är det perfekta livet ett liv i balans, med god hälsa och välmående tillsammans med sin själsfrände, några barn och en gärna en vovve i en bostad där man trivs. Det skulle även innefatta bra och sunda relationer till vänner och familj samt ekonomisk trygghet. Guldkant på det livet skulle vara en sommarstuga vid vatten, en egen häst, möjlighet att resa och gärna ett hus på landet med några djur.

Det är ju väldigt många som lever det livet som innefattar familj, hus, hälsa och bra ekonomi. Det är ju liksom ett "vanligt" liv. Är dom mkt lyckligare än vad ex jag är? det kanske dom är men troligtvis tänker dom inte så ofta på att dom har ett rikt och välordnat liv och är lyckligt lottade eftersom man oftast ser till det man inte har än till det man har. Sen blir man ju liksom "hemmablind" och livet rullar på utan att man funderar desto mer på det.

Tycker inte att mina krav på "det perfekta livet" är så stora. Nöjer mig med en liten familj och en bostad där vi trivs och gärna med hälsan någotsånär i behåll. Vi människor har en förmåga till att inte stanna upp och se till det vi har och leva i nuet. Blir vi någonsin riktigt nöjda eller kommer vi alltid att sukta efter sådant vi inte har? I min värld så har alla som har familj, hälsa och ett hem ett rikt liv eftersom jag själv saknar det. Brukar tänka att åå vad han/hon måste känna sig lycklig över sin familj och ett fint hus. Men det finns ju fördelar och nackdelar med det mesta. Kan tänka mig att familjen med små barn kan avundas mitt liv mellan varven då byta blöjor, och snyta samt roa barn stjäl den mesta tiden för att inte tala om obefintliga nattsömnnen som omvandlar småbarnsföräldrar till häxor och zombies. Jag har mkt egentid då jag gör vad som faller mig in men tror inte att småbarnsföräldern ens vet hur man stavar till det längre.

Det gäller att focusera på det man faktiskt har. Ok jag har inte en familj eller barn i nuläget och kanske aldrig får några men jag har ett hem där jag trivs, ett bra jobb, vänner, en underbar familj, en kattZambo och kan utöva mitt stora intresse hyfsat i allafall (ridning) Visst kan jag absolut sakna att inte ha familj men trivs i mitt eget sällskap och kan göra saker hur och när jag vill och det är rätt skönt det med.

Det är därför väldigt individuellt vad man kallar ett "perfekt liv" tror inte ens att det finns något som heter ett perfekt liv. Visst kan man vara väldigt nöjd med sitt liv och sin tillvaro men tror inte någon kan glida genom livet på en räkmacka och aldrig råka ut för motgångar och deppiga dagar. Om det mot all förmodan finns någon därute som lever det ultimata, perfekta livet så grattis till er! :)

2 kommentarer:

  1. Här kommer en kommentar!!
    Damen hade gjort länkarna vita vilket gör det svårt för dem att synas på vit bakgrund=)) Fick klura ett tag för att komma på felet...

    PS Alla har sitt kors att bära... Bra skrivet.
    kram p

    SvaraRadera
  2. hahaha :) ojdå! det förklarar saken. Kram o tack!

    SvaraRadera