tisdag 26 april 2011

Hästeri

Precis hemkommen från stallet. Jag och Maria stannade kvar ett tag efter ridningen och lät hästarna (Nogger och Robyn) stå med öppna boxdörrar och titta ut medans vi pratade med Anna Ihs. Robyn är verkligen en super social och gullig häst men med egen vilja. Försökte uppfostra henne lite och lära henne att alla ben ska vara inne i boxen och att man inte ska vara halvvägs ut i stallgången. Hon flyttade lydigt in frambenen då jag petade på henne men sen dröjde det typ 10 sekunder så var dom ute igen.

Ridningen gick sådär...vi började med att skritta runt parkeringen och jag och Maria var först. Tydligen blev "korken" rädd för nåt där bakom så Nogger drog iväg och så även Robyn. Sen var hon superspänd, lyfte fram ett par gånger, backade och kändes allmänt som en tickande bomb. Första 20 minuterna var hon som en stålvajer och kastade med huvudet. I mitten gick det hyfsat och hon slappnade av lite. Mot slutet vet jag inte om hon blev trött men då jag krävde lite mer så lättade hon igen ett par gånger, sprang i sidled och kastade upp huvudet så hon höll på att knocka mig. Försökte få ut halsen och få henne att länga steget lite men det är svårt på en spänd häst som även har ett kort steg. Tycker inte om känslan att behöva känna mig osäker i sadeln och vara rädd för att bli avslängd. Då jag inte känner hästen och hästen allmänt beter sig som en tickande bomb blir även jag spänd i sadeln.

Nu lite tv, dusch och sen sängen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar