torsdag 28 oktober 2010

besked

Träffade en mkt kunnig och bra ortoped ( för ovanlighetens skull) dock var det inte direkta roliga besked han kom med. En av dom större lederna i foten har av inflammationer blivit helt förstörd och brosket är borta så benen i foten nöter på varandra och därav smärtan och det smällande ljudet. Läkaren trodde inte att det hade nåt att göra med att jag belastar fel då jag går pga att benet är lite snett efter benbrottet. Han var rätt säker på att det är min sjukdom som nu dessvärre börjar ge bestående förslitningsskador till följd av upprepade infammationer under 18 års tid.

Det fanns bara två vägar att gå och det ena är att steloperera foten så att benen ej kan nötas mot varandra och då förhoppningsvis bli smärtfri och det andra alternativet är att vänta och låta graden av smärta bestämma ev framtida operation. Har beslutat mig för att vänta då operation innebär minst tre månader med gips och kryckor och med tanke på mitt svårläkta benbrott så kan det ta betydligt längre. Så lång tid på kryckor kommer att innebära att mina andra leder kommer ta mkt stryk och steloperation är inte heller en garanti att bli helt smärtfri.
 Skadorna i foten kunde inte bli värre så därför kan jag belasta, träna och röra mig som jag vill och kan tills det helt enkelt gör för ont. Problemet är bara att jag rätt fort får ont och kan inte gå längre sträckor pga det. Ortopeden ville även röntga om benet då jag upplever det som mer svagt och snett nu.

Får helt enkelt försöka stå ut med smärtan och blir den olidlig så återstår bara operation. Får försöka undvika att gå längre sträckor eller rida lätt nån längre stund då jag får ont av det. Får prova mig fram och tanken är också att börja med sjukgymnastik för att stärka musklerna i framför allt vänster ben, mage och rygg eller om jag kan få hjälp på Actic med några övningar.

Fick även träffa en reumatolog då det var ovisst om jag skulle få ta droppet då jag har så svårt att andas. Han kunde höra att det var trångt i luftvägarna men ingen pågående infektion så därför fick jag droppas.
Han trodde som jag att det inte är remicade som påverkar luftrören utan var lite inne på att jag även har artriter (aktiva inflammationer) där med. Vi får väl se vad dom på Hermelinen säger till veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar