onsdag 20 oktober 2010

Föreläsningar och Carola

Varit en mkt bra dag ute på Nordkalotten.Vi fick börja med kaffe och smörgås samt att registrera in oss och det var en lååååång kö och mkt folk. Första föreläsningen höll Jan Bylund i och han var sjukt rolig! Skrattade så jag grät och fick hicka. Han pratade om att ha kul på jobbet och vikten av att ge varandra beröm och nu vet jag verkligen varför han jobbar med stand up. Kul kille! Sen var det dax för lunchen som tyvärr inte var så god som den brukar. Tog det vegetariska alternativet då min mage inte gillar lasagne (mjöl) Vi fick även gå runt bland alla utställare som var där och gå tipsrunda som jag gick in för men sen glömde lämna in.

Den andra föreläsningen hölls av en otroligt glad, sprallig, tokig, målmedveten och vacker Kurdiska vid namn Nisti Sterk. Hon är skådespelerska och föreläsare.Tror minsann att alla killar höll på att falla baklänges då hon entrade scenen- vilken utstrålning! Jasmin pratade mest om färgen på hennes hår. Då vi suttit allra längst bak vid den första föreläsningen så satte vi oss längst fram vid denna men insåg dock rätt fort att vi valt fel platser. Nisti är en person som vänder sig mkt till publiken och frågar saker och tar upp personer på scenen mm och vad tror ni händer om man sitter längst fram? Jag, C och J höll andan och hoppades att hon ej skulle fråga oss nåt men så vänder hon blicken mot mig och frågar om jag har någon person jag beundrar. Blir total kortslutning i skallen (gillar ej att prata offentligt och det var typ 400-500 pers) Så det enda jag får fram är Carola! Carola var en person jag verkligen beundrade då jag var barn och tycker fortfarande att hon är Sveriges bästa sångerska. Nu i efterhand hade jag önskat att jag sa typ Anders Bagge eller Martin Stenmark så kanske hon fixat ett möte med dom :)

Kul säger hon! Jag har träffat Carola! Har du träffat henne?
: nää säger jag
: Hade du velat göra det?
: ja det hade väl varit trevligt!
: Jag kan fixa det!
: ehh.. jaha?
: Varför tycker du om henne?
: Jag tycker hon sjunger väldigt bra.
: Har du skickat brev till henne?
: jadå då jag var barn- till hennes fanclub
: vad jobbar du med?
: jobbar inom psykiatrin
: jaha! psykolog
: nja... inte riktigt
: Jag kan behöva en psykolog!
:  "fnissar lite"

-Vet du säger Nisti. Jag har startat ett barnhem i .....( kommer ej ihåg men i nåt fattigt land) Jag ska ha en gala tillägnat det barnhemmet och samla in pengar med många kända artister och däribland Carola. Du är bjuden! Du har en biljett! ( varav hela salen applåderar och jag fattar ingenting) Skämtar hon? ja det är ju klart hon måste göra... eller?

Vid eftermiddagsfikat får hon syn på mig där vid sitter vid bortet (hur hon nu kan känna igen mig bland alla) Kommer fram och frågar om jag ska komma på hennes nästa föreläsning efter fikat? Jadå det ska jag säger jag. :Vad bra! vi måste prata vidare om detta med Carola! Och så ska du få din biljett! Tycker du det är jobbigt att prata inför mkt folk? : Ja verkligen- inte min grej! :Men du måste bjuda på dig själv, det är inget farligt och fler frågor kommer säger hon och ler. :Jaha säger jag (och fnissar lite nervöst) ska jag sjunga en sång då eller? (skämtar jag till med) Vilken otroligt bra ide säger hon! Tack för tipset och sen går hon...
Kan tillägga att mina kollegor och dom andra vid bordet hade enormt kul åt detta men jag höll fan på att svimma och hade planer på att rymma hem. Hade starka funderingar på att klä ut mig och Jasmine provade t.o.m att vira min sjal så den blev en burka så kanske hon ej skulle känna igen mig :) Men att bära en rosa/lila burka inför alla kändes inte heller bekvämt.

Nåja. Vi gick i allafall till den sista föreläsningen men satte oss långt bak för jag hade minsann inte alls nån lust att sjunga, komma upp på scenen och svara på frågor (tokiga för hon var rätt tokig) Hon hann inte prata så länge innan hon ropar: Var är psykologen?? Hallå!! Har hon rymt? Nädå säger dom där framme, hon sitter där bak. :Psykologen!!? ropar hon igen. Var är du? Jag vägrar dock svara och gör mig så liten som möjligt. Jaha! säger hon... nu gick du miste om din Carola biljett och alla skrattar.
Lyckades hålla mig osynlig hela föreläsningen och slapp göra bort mig offentligt inför en stooor okänd publik, får försöka överleva utan Carola uppträdande :) Jag kan gärna bjuda på mig själv men jag vill helst välja tillfällen själv. Prata inför massa människor är inte min grej riktigt. Ibland önskar jag att jag var modigare då det gäller situationer som ex denna men klarar mig rätt bra med det mod jag har.

Föreläsningen var dock mkt bra och handlade om att våga följa sina drömmar. Det kan jag önska att jag gjorde mer så ska försöka bli bättre på det. Vi lever ju bara en gång ( kanske)
Tjing!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar