söndag 25 september 2011

LCHF

Just hemkommen från the jobb och ett 26 timmarspass. Har gått hur bra som helst men känner mig en aning less just nu faktiskt. Hade velat göra nåt helt annat men vet inte vad. Fick jag fritt önska så skulle jag nog syssla med hund eller hästuppfödning på en stoooor gård med många djur och obegränsat med kontanter :) Skulle givetvis ha anställda och själv skulle jag mest gulla med djuren och mata dom. Rida lite hästar och klappa lite hundar.

Har i allafall beslutat att börja med LCHF kost i morgon. Det är ingen diet eller nåt man kör en tid (eller ja det kan man ju göra) men jag har tänkt köra den som livsstil och helt enkelt lägga om kosten. Då man äter enligt LCHF tar man bort kolhydraterna ur kosten och ersätter dom med fett. Låter säkert väldigt konstigt för dom som inte är insatta och det känns lite konstigt att äta fett men antar att det är en vanesak. I denna kost är det just fettet som mättar och man slipper ständiga blodsockersvägningar så därför är denna kost jättebra för diabetiker och till människor som är sockerberoende.

Har kört LCHF förut några veckor och mådde faktiskt mkt bra på den och tappade några kilon. Tänker inte köra den strängaste varianten där man äter livsmedel där kolhydratmängden är mindre än 5g/100g. (man kan jämföra med att en brödskiva ofta innehåller ca 45g kolhydrater per 100g)
Man får enligt den varianten inte heller äta frukt eller grönsaker som växer ovan jord.
Min plan är att äta någon frukt då och då och även äta liiite kolisar dom dagar jag kan träna/rida. Ska dock helt hålla mig från mjöl, socker, pasta och ris. Potatis har jag tänkt äta som kolhydratkälla under aktivitetsdagar ex ridning. Tror inte det blir några problem då det kommer till maten eftersom jag sällan äter pasta och ris redan nu. Däremot kommer godiset, bröd och sockret bli tufft att avhålla sig ifrån. Har dragit ut recept på bröd man kan baka enligt LCHF och nu återstår bara att baka det.



Känner mig väldigt taggad och har dragit ut många recept och ska nu göra en receptpärm innehållande LCHF recept. Igår satt jag och gjorde en matsedel för en vecka och jag måste säga att det finns väldigt många goda recept att välja mellan. Tror att frukosten kommer att bli den största utmaningen då jag för det första inte gärna äter frukost och för det andra att få i sig fett ex ägg och bacon låter lite jobbigt. För min del blir det nog mkt turkisk yoghurt med bär och nötter eller en proteindrink.
Återkommer om hur det går :)

I kväll börjar Robert Gustavssons nya komediserie. Tror den kommer vara sjukt rolig! Men hur kan dom sätta true talant samma tid? Inte bra.

Blir till att ringa massa samtal i morgon för mitt knä är INTE bra. En ovanlig och konstig smärta som känns som hugg rakt in i knät. Har aldrig haft nåt liknande. Antar att väntetiden till ortopeden är sisådär 4 månader. Öööööken. Givetvis måste man ha remiss från vårdcentralen om man  inte

Nu lite soff och katthäng. Börjat med boken "Varför gråter inte Emma?" hennes barn blev brutalt mördade av Emmas nya killes ex. Hemskt! Tycker att det är mkt hemskheter som händer nu och barn som blir mördade av någon förälder. Först pappan i Umeå och nu dom två barnen som antagligen blev dränkta av mamman i Sigtuna. Fruktansvärt. Finns inga ord.



3 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag tror definitivt att det är bra att dra ner på kolhydrater, men själv skulle jag inte kunna äta LCHF. Men tror att det finns skillnad på kolhydraterna oxå, bättre å sämre så att säga. Så jag önskar dig lycka till, men var inte för hård mot dig själv =) Kan vara en ganska stor omställning. Kramiz

    SvaraRadera
  2. Jag körde LCHF närmare ett år. Det var kanonbra! Nu tillhör jag dess värre de förtappade. En som däremot inte fallit i sockerfällan är min evigt tipsande Karin http://funderingar.klevenstal.se/#category2.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Tusen tack! men det är jobbigt att hålla sig från socker känner jag redan nu...jag vill ha magnum vit nuuuuu :)

    SvaraRadera