söndag 14 april 2013

Besviken

Man blir bara så ofantligt ledsen och arg på bristerna i sjukvården. Jag tycker väldigt synd om det svårt sjuka människor som inte har några anhöriga som kan prata för dom och  se till deras välmående. Mamma har inte kunnat behålla varken vätska eller mat den senaste veckan. Allt kommer upp. Min fundering är ju då ifall det inte är läge för närings dropp då hon inte får i sig näring på annat sätt. Sade till om det i Torsdags och idag kom det fram att hon först idag fått det påkopplat. I måndags påpekade jag att man borde göra en gastroskopi då jag tyckte att det som kom upp såg ut som blod. Fick svaret att hon druckit tranbärsjuice. Då jag och Magnus var dit i torsdags påpekade vi att mamma kunde ha blödande magsår och att hon haft det förut och sa åt sköterskan att hon behöver få sin magmedicin igen (nexium) eftersom den inte gick ihop med hennes bromsmedicin så dom tog bort den. Nu i ett annat läge så är ju Nexium helt nödvändigt. 

Idag då vi kom var mamma väldigt blek och extremt trött och slut. Hon började kräkas och det som kom upp var mörk brunt. En tegelsten kan räkna ut att om man spyr blod och är likblek och helt vattnig i blicken talar det för blödande magsår och anemi (blodbrist) Det tyder även kräkningarna på som t.o.m uppkommer då hon dricker vatten. Vi krävde att få träffa en sköterska och tog upp detta med droppet och magproblemen samt påtalade att dom skulle ta ett blodvärde för att hon mest troligt behöver blod. Mamma orkade inte ens sitta upp...Sköterskan vi pratade med idag tycker jag väldigt bra om och hon har ingen skuld i detta och hade ej jobbat på en vecka. Hon skrev upp allt vi påtalade samt pratade med mamma om hennes symtom. Hon skulle sen gå och ringa läkaren så att mamma kunde få Nexium i sprutform.

Är det verkligen dom anhöriga som ska sköta vården? Ska man inte kunna få känna sig lugn och trygg i att främst läkarna sköter sitt jobb så att ens anhöriga är i goda händer. Ska man verkligen jobba med människor om man i över en veckas tid ser att någons uppkastningar är blodfärgade utan att ta reda på vad det kan vara. Är det bra att servera ex tranbärsjuice om man vill utesluta blödande magsår hos en patient?

Har inte varit till mamma sen i torsdags då jag själv varit dålig och mamma har varit så extremt trött. Det var enorm skillnad på bara dessa dagar. I torsdags hade hon fått i sig lite mat och såg då rätt pigg ut. Idag var det inte roligt att se hur hon mådde. Att veta att dom antagligen besparat mamma en hel del lidande genom att ta reda på vad hennes symtom beror på och ge henne behandling. Helst då jag och Magnus i stort sett talade om vad hon hade i torsdags och påpekade behandling av detta.
Känner mig fruktansvärt besviken. I morgon ska vi på vårdplanerings möte. Andas, andas. Visar det sig att mamma ligger lågt i blodvärde pga blödande magsår och att man inte tagit reda på det innan vet jag inte vad jag gör.

/L

1 kommentar:

  1. Fy tusan, blir lika besviken som du gumman. Här går man och tror att hon är i goda händer... Och sen kan hon ligga där och spy och ha blödande magsår och INGEN reagerar fast ni tom påtalar det uppenbara. Man ska aldrig sluta oroa sig och tro att sjukvården skulle fungera.
    Ta upp detta på vårdplaneringen, vart ligger ansvaret? Kramiz

    SvaraRadera