måndag 8 april 2013

missbruk och känslighet

Varför börjar människor missbruka olika substanser och ex spel ,sex ,relationer, mat? Tror att det nästan alltid handlar om att man inte orkar med vardagen som den är utan man vill helt enkelt fly fältet. Jobbiga tankar och känslor tar över och det gör för ont att känna helt enkelt. Ibland snubblar man in i sitt missbruk som jag gjorde. Hade väl aldrig förut trott eller tänkt att man kan missbruka morfintabletter. Sjukvården gör tyvärr ofta dom misstagen att dom skriver ut beroendeframkallande medicin utan att upplysa om farorna och beroenderisken. Så var det i början för mig och ganska fort blev jag beroende och ökade doserna allt eftersom kroppen krävde mer. Nu tål inte min kropp morfin alls. Fick ju morfin nu efter min operation 9 dagar p.g.a smärtorna men då jag på den 9e dagen sa att jag inte ville ha mer gick det ca ett dygn innan jag blev oerhört sjuk. Tror inte jag mådde så dåligt ens i somras då jag låg inlagd på beroendeenheten. Det var som att hoppa ner i en djup, svart grop och dom fysiska och psykiska abstinensen var hemska. Det var som att få influensa, djup depression, illamående, hemska myrkrypningar, magsjuka och världens ångest samtidigt. Det tog några dagar att bli sig själv igen. Jag har antagligen utvecklat en känslighet för opiater och alla receptorer vaknar då ex morfin tillförs.

Tror även att man föds med en känslighet att hamna i ett missbruk. Hade jag kunnat träna hårt ex springa tror jag att jag lätt hade kunnat utveckla ortorexi (träningsberoende) jag mår så otroligt bra av träning och tycker om känslorna efter och verkar tillverka mycket må bra hormoner av träning. En del människor fastnar lättare i missbruk och det är lättare att utveckla ex ett alkoholberoende om man har människor i släkten som missbrukar- man blir sårbar. Missbruk utvecklas av arv och miljö så man bör vara försiktig om man har dom generna.

För mig blev det så att jag vaknade på morgon och valet stod mellan att må pest eller må hyfsat bra och då valde jag det sist nämnda. Jag mådde så oerhört dåligt om jag inte tillförde kemikalierna som kroppen var van. Tillslut mådde jag inte ens bra trots höga doser men det har jag ju skrivit om förut.
Jag har alltid varit lite av allt eller inget människa. Har svårt att göra något lagomt och det blir ofta för mycket vad det än gäller. Hoppas bara att nästa sak att missbruka blir typ grönsaker och fönsterputsning. Tänkte försöka hålla mig ifrån skadliga missbruk i alla fall!

/L

4 kommentarer:

  1. Hej Linda, personligen tror jag på att fönsterputsning kunde vara din grej.
    Men väldigt kloka och mycket vakna åsikter tycker jag och håller verkligen med dig! Du får helt enkelt fortsätta att kämpa på. Livsgnista!
    Ha det gött och var rädd om dig!

    Morbror Gunnar.

    SvaraRadera
  2. Jo jag känner som att fönsterputsning ligger mig varmt om hjärtat! ( finns det nåt tråkigare?) Tack så mycket för dina fina ord! Var rädd om dig också och du finns i mina tankar! Ska bli så roligt att träffas. Kraaaam!

    SvaraRadera
  3. GRATTIS på födelsedagen, möjligtvis finns ett paket att hämta på Ringgatan idag, hoppas på det. SMS kommer till din mobil, när paketet finns att hämta. Då det gäller fönsterputs-Njä, inte riktigt din grej med dina ben. Däremot ett tvättberoende av dina kläder skulle vara bättre. Då kan du fortsätta shoppa, tvätta, sälja...vore inte det ett bra beroende? Tänk vad bra om man fick välja beroende, suck! Fint skrivet gumman. Önskar dig en bra dag idag. Varmaste Grattis Kramen. Moster Eva

    SvaraRadera
  4. Tack fina moster! Har inte fått något paket därifrån ännu. Spännande! :) Ja nog vore det bra att kunna välja beroende. Det bästa är väl att inte ha något alls. Tvätta kläder är min grej. Katten blir dock livrädd då maskinen centrifugerar. Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaam!

    SvaraRadera