söndag 27 januari 2013

Smärta/värktabletter

Fick ett meddelande från en kusin till mig som undrade om hon fick lägga upp mina inlägg om Tramadol på deras facebooksida om Endometrios. Problemet verkar finnas överallt. Läkarna skriver ut starka värktabletter till höger och vänster utan att ta konsekvenserna senare och utan att tänka på patientens lidande. Det är en snabb fix att bli av med patienten och skicka hem han/hon med en ask Tramadol eller i många fall ännu starkare morfintabletter som oxycontin, oxynorm. Eftersom läkarna inte vet hur dom ska behandla Endometrios så drogar dom ner patienterna tills vidare.

Endometiros skapar enorma smärtor i magtrakten och dom som lider av detta klarar sig inte utan värktabletter. Ofta får tjejerna åka in med ambulans akut och få morfin direkt i blodet. Dom svimmar och kräks och får sedan höra att dom simulerar för att få droger! fy fan. Många av dessa tjejer har genomgått avgiftningar trots att dom smärtmässigt ligger på 8 på smärtskalan 1-10. Det är nog genomjävligt att ta ut tabletter som man p.g.a sjukvården blivit beroende av och ta ut dom när man har så ont måste vara en ren mardröm. När man tar ut Tramadol så får man fruktansvärt ont överallt till råga på allt.
Har du dessa typer av smärtproblematik måste du ha värktabletter för att ens kunna existera och de flesta av oss vill inte äta morfintabletter dygnet runt och på så sätt bli beroende. Man hamnar i en ond cirkel. 

På vissa vårdcentraler verkar det vara helt omöjligt att få ut en starkare värktablett ex Tramadol även om patienten lider av svår smärta och Tramadol är "befogat" en period. Andra vårdcentraler/läkare kastar tabletterna på en för att man inte ska vara så besvärlig och ifrågasättande. Det förekommer ofta att patienten inte blir utredd ordentligt och sen, där efter få hjälp med en fungerande medicinering och andra inriktade behandlingar. Det går fortare att skriva ut ett recept på morfintabletter än att försöka ta reda på själva grundorsaken.

Om du har riktigt ont p.g.a ex sjukdom eller skada är det bra att det finns starkare tabletter att tillgå. Dock ska dessa tabletter inte ätas några längre perioder för annars kommer ett beroende som ett brev på posten. Dessutom vänjer sig kroppen och du tvingas äta fler och fler tabletter. Det går ganska fort att bli beroende.

Sen jag slutade med Tramadol har jag inte samma livskvalite som förut. Visst jag är mer klar i knoppen men jag har mycket mer smärtor och orkar inte alls göra det jag orkade då jag tog Tramadol. Visst- det är så här det är och det är så här ont det tar och nu lyssnar jag på kroppen på ett helt annat sätt. Med Tramadol maskerar du symtom och smärta och gör saker som man egentligen inte alls borde ha gjort.

Starka värktabletter/smärta är en oerhört svår balansgång.

/L

2 kommentarer:

  1. Vad bra du skriver, Linda!
    Man ska vara försiktig med morfinpreparat!
    Jag har själv tramadol hemma som jag ska ta vid behov då smärtan blir alltför påfrestande. Men då det är något jag bara ska ta vid behov så mår jag verkligen skit dagen efter och blir sängliggandes halva dagen. Jag vågar aldrig ta den de perioder då jag har min son eller har något som jag måste göra dagen efter.
    Men de gånger jag tagit den så hjälper den ju.

    kram på dig Linda!!

    SvaraRadera
  2. Tackar så hemskt mycket! Ja man ska verkligen vara försiktig med tabletter. Många tabletter är oerhört vanebildande och är hemska att sen sätta ut.
    Kram!

    SvaraRadera