söndag 20 januari 2013

stänga bakdörrar.

Då man har beslutat sig för att lägga av med ett beroende/missbruk gäller det att undvika situationer och människor där det man missbrukat förekommer för att minska risken för återfall. Det tog länge innan jag gjorde mig av med mina "livlinor" och hade länge tabletter hemma " ifall att". Hur bra är det att ex ha en back öl stående i förrådet eller en karta tramadol liggandes hemma om man är alkoholist eller tablettmissbrukare? Uppkommer det en situation som man får svårt att hantera är det oerhört lätt att ta den lätta vägen och man åker dit igen.

Två gånger har det varit oerhört nära att jag fallit dit för opiater igen. Ena gången bad jag min läkare att ta bort dom från min läkemedelslista i datorn och trodde då att receptet på dom förstördes på apoteket men så var inte fallet. Det enda som hände var att dom försvann från vårdcentralens läkemedelslista och dom var fortfarande tillgängliga på apoteket. Jag hade en väldigt dålig dag och skulle hämta ut andra mediciner då jag märkte detta och var oerhört nära att hämta ut dom. Beslöt mig för att vänta med att hämta ut dom förrän jag träffat den drogterapeut jag går hos. Han gav mig den uppbackning som behövdes för att åka tillbaka till apoteket och personligen be dom ta bort receptet på Tramadol så jag inte längre behövde frestas med att kunna ta ut dom när det krisade. M lärde mig att stänga alla dörrar så behöver man inte ta det beslutet att hämta ut eller inte. Har man inget recept och är utan tabletter hemma så har man inget val. Visst man kan alltid få tag i det mesta om man nu verkligen vill men det blir ju en betydligt mer krånglig väg att tillgå. Där i början hämtade jag även ut morfin åt mamma en dag då jag mådde oerhört dåligt och var då nära att ta en karta av henne. Glad över att jag inte fallit för frestelserna och dom är och har varit ganska många.

Det svåra är när man inte kan undvika drogen och måste hantera den på ett eller annat sätt. För en person som varit matmissbrukare är det betydligt mer komplicerat. Man måste ju ändå äta och utsätts dagligen för det man tidigare missbrukat. Jag kan ju aldrig bli helt fri mediciner. Har många mediciner jag måste ta p.g.a div sjukdomar så kommer aldrig helt ifrån tabletter. Morfin får du även under operationer så är lite rädd för att utsättas för det igen och får helt enkelt försöka klara mig med annan smärtlindring så fort det bara går då det är dags för min/mina operationer.

/L

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar