lördag 13 mars 2010

djupt vatten :)

Måste nog verkligen kolla synen snart. Händer allt oftare att jag missbedömer avstånd då jag kör bil därav skadan på höger fram däck/broms? Kör in i trottoarkanter och tuschar i staket och dyl. Det är alltid med höger sida av bilen jag missbedömer konstigt nog...Idag började jag dessutom prata med min gråa filt i tron att det var katten... och nej! hade inte druckit något vin :)
Städar som en tok och snart kan man operera någon på mitt golv om man vill. Men då får man städa upp efter sig sen!

Jag och en vän hade verkligen ett givande samtal igår där vi båda kom till insikt om saker och ting. Varning för djuprisk! ;) Vi började prata om varför vissa människor utvecklar sk missbrukspersonligheter. Finns väl inget enkelt svar på det men jag tror att människor helt enkelt väljer att missbruka saker och ting för att slippa KÄNNA. Känslor kan vara oerhört svåra att släppa fram och tillåta sig att se, känna och våga bearbeta. Man kan varit med om något väldigt jobbigt och tragiskt i sitt liv eller haft oerhört många motgångar och sorger och man är rädd för att tappa kontrollen om man släpper fram känslorna till ytan-därför väljer många människor att missbruka olika saker i stället. Det kan vara alltifrån shopping till spelmissbruk- droger, relationer och alkohol. Det missbruket man för tillfället väljer hjälper en att fly verkligheten och sätter locket på känslorna tillfälligt. Vissa fastnar helt i sitt missbruk medans andra på ett eller annat sätt- ofta genom ett brutalt uppvaknande tillslut inser att dom måste ta tag i sin situation.
 Känslor kan absolut dövas men tar du sedan bort bedövningsmedlet (missbruket) så kommer dom förr eller senare upp till ytan. Såg reprisen av du är vad du äter med Sanna Bråding och måste säga att hon är en oerhört modig och stark människa. För henne blev vändningen då hon åkte fast för kokain innehav och i programmet fick hon sätta ut all stimuli och lära sig KÄNNA. Varför endel människor har lättare att utveckla missbrukarpersonlighet beror nog på både arv och miljö men även hur man är som person (psyke)  och på vilket sätt man väljer att hantera saker och ting. Detta är bara mina egna funderingar och reflektioner.

Nu städa vidare, promenad- Sen kinamat och såklart melodifestival i goda vänners lag :) Heja Anna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar